Anyám emlékének

Anyám aki engem szíve alatt hordott,
se írni, se olvasni nem tudott…                                                                                      Mert  kicsiny gyermekkorában
iskola helyett a határban,
kapával kezében rótta a sorokat,
befelé folyt könnyeivel öntözve azokat.
Anyám aki engem e világra hozott,
megbékélt sorsával sosem panaszkodott,
nem lázadt, nem perlekedett,
csak nevelt jóra  hat gyermeket.

Tudott hallgatni bölcsen – de  szólt ha kellett,

nem ismert tekintélyt ha gyöngét vertek.

Hetente dagasztott  sütött kenyeret ,                                                                                                                                               szegés előtt a kenyérre  keresztjelet  vetett.                                                                                                                                                Mikor ötévesen sírva szaladtam utána-

ne hagyjon egyedül,  én is jövök  a határba!
Ő szelíd mosollyal terelt vissza s ment sietve,
talán már  jövendő sorsomat tervezgetve.

Anyám egy gyilkos század küszöbén született,
megtörtént vele is ami megtörténhetett,

de úgy ment el – kilencvenévesen
ahogyan élt –  szelíden, csendesen…
Az utolsó órában ahogy fölé hajoltam,
alélt karjaival átölelte nyakam;
látta arcomon lelkem bánatát s                                                                                       így vigasztalt engem és önmagát:
– “Drága gyermekem nincs mit tenni,
ebbe bele kell nyugodni…”-

Ezek voltak hozzám utolsó szavai.
Beszéltem hozzá de   nem felelt,  hallgatott –
talán  akkor már, az égiekkel társalgott…
Tudom én,  jó anyám  ott fönn megbocsájt nekem,
hogy mindezt kiírtam magamból – hetvenévesen…

Köszöntés ( a szederkényi idősek klubjában)

 

Jó, hogy vagytok nekünk.
S jó,hogy vagyunk nektek
mert bizony nélkülünk,
semmire se mentek.
De mi volna velünk,
ha Ti nem lennétek?
Járnánk az utcákat,
mennénk a kocsmákba,
esetleg füveznénk
vagy ami ennél rosszabb,
kemény drogot szednénk?
De jó,hogy vagytok nekünk
itt mindig felmelegszünk,
mert szív és lélek a meleg forrása,
legyen hát rajtatok az Isten áldása!

Múlt és jelen…

„Mindenki egész lélekkel születik” ( Hamvas Béla: A bor filozófiája )

„1955-ben egyetlen ember élt Magyarországon, aki Herakleitosszal, Buddhával, Lao-ce-vel és Shakespeare-rel mindenikük anyanyelvén nemcsak beszélgetni, hanem beszélni is tudott volna. Ha az emberi szellem e négy prófétája Tiszapalkonyán szállt volna le a repülővel, s megszólították volna az első munkást, s az épp Hamvas Béla lett volna…” Szőcs Géza költői képzelete szülte: irracionális találkozás egy irracionális világban… – Hamvas Béla ott volt a megjelölt helyen, mert egy filozófus-író a „korszellemnek” megfelelően hol is lehetett volna máshol, mint börtönben, kőbányában, erőmű-építkezéseken vagy éppenséggel az akasztófa árnyékában. Hamvas Béla szerencsésnek mondhatta magát, mert neki „csak” erőműépítés jutott Tiszapalkonyán, – ’55 után is még jó néhány évig. Ott volt akkor is, amikor 1960. szeptemberében e tájra vetődtem, no nem repülővel, hanem a Nyíregyháza-Ohatpusztakócs viszonylatú motorvonattal Polgárig, onnan pedig farmotoros Ikarus-szal vagy éppen ” FAKARUSZSZAL” a Tiszapalkonyai Erőmű barakkfalujáig. S egészen bizonyos vagyok abban, hogy találkoztam Hamvas Bélával. Akár úgy is, hogy ott üldögélt a barakk-telepi kocsmában, amikor tanulótársaimmal betértünk oda, merthogy sikerült összetallóznunk a fejenkénti 90 fillért – a pikoló világos akkori ellenértékét. De az is életszerű és hihető, hogy arra a padra ültem le, amelyről ő éppen felállt vagy ajtót nyitottam utána, s a kilincsen még ott volt a kézmelege… Akárhogyan is volt, akkor nem tudhattam kinek járok a nyomában. Ma már ismert a neve és a helye a magyar és a világ kultúrtörténetében. De vajon mennyire ismert s milyen nyomot hagyott itt, ahol sok évet töltött? Lehet persze költői is a kérdés, de hát e néhány róla írott sor mégiscsak válasz lehet. A gondviselés kegyeltjének tudom magam, amiért éppen akkor vetett ide, s marasztott is itt. Mert mi fogott meg, mi tartott itt e tiszamenti tájon egy Nyírségből jött legényt?! A hely szelleme? Meglehet, de erről akkor még nem tudhattam semmit. Csak azt tudtam, hogy van Tiszaszederkényben egy leányka… Arra jóval később eszméltem rá, hogy milyen helyen is járok nap mint nap, hogy tapodom Lorántffy Zsuzsanna, gróf Széchenyi István, Vásárhelyi Pál – vélt vagy valós – már légiesült lábnyomát. Mert ők itt jártak! Cselekvő tetteikkel jártak itt, s hagytak évszázadokra maradandó nyomokat. Lorántffy Zsuzsanna fejedelemasszony Szederkényt üszkös maradványain építtette újjá, s tette élhetővé a hajdúk letelepítése által. Elborzadhatunk a gondolattól is, hogy mi lett volna, ha nincs ez az önzést nem ismerő, csak a nemzetéért aggódó csodálatos teremtés. Iskolák alapítója, fenntartója, aki még a végakaratában sem feledkezett meg teremtményeiről. Meghagyta utódainak, hogy gondjuk legyen az eklézsiákra, iskolákra, tanítókra, szegény és jómódú diákokra egyaránt.Ám a fejedelemasszonytól annyira pártolt, féltett, teremtett világ állandó fenyegetettségnek volt kitéve nemcsak a török, német által immár, hanem a természettől is mert amit osztott egyik kezével, olykor visszavette a másikkal! A Tisza, amely életteret adott a tiszatáji embereknek, időnként kegyetlenül meg is sarcolta őket áradásaival. A gyakori kiöntések után nehezen húzódott vissza medrébe, elmocsarasítva, elláposítva a Tiszavölgyet. Számos gyógyíthatatlan betegség táptalaja lett, s a művelés alól is nagy területeket vadított el. A magyar történelem nagy korának – amelyet reformkornak szokás nevezni – kellett eljönnie, hogy a már régen óhajtott folyamszabályozási munkákat megszervezhessék. Ez a kor, melyet ha csak egyetlen ember – gróf Széchenyi István – neve fémjelez, akkor is aranybetűs kor, ám mellette és mellé felnőttek hozzá méltó, cselekvő emberek, a nemzet felemelkedését szívügynek tekintő hazafiak. Széchenyi nagy álma látszott megvalósulni azzal, hogy lehetőséget kapott a Tisza-szabályozás elindítására, természetesen Vásárhelyi Pállal az oldalán.„…Nyilvános életemnek és minden politikai működésemnek alphája és legmélyebb talpköve soha nem volt egyéb és soha nem lesz más, mint azon nemzetiség kifejtésének és nemesbítésének minden tehetségem szerinti előmozdítása, mellynek körében világot látnom rendelt a Végzés. Hogy lehetett volna tehát uj hatáskörömben bármilly előbbi gondolatom, mint a Tiszavölgy, melyben legtöbb és legeredetibb magyar lakik melly naprul-napra inkább közelít a végpusztuláshoz…” – ez gróf Széchenyi István vallomása. Megrendítő kép, az akkori állapotokról. Széchenyi és Vásárhelyi a Pannónia nevű gőzösön felhajóztak Szegedről Tiszabercelig ( többek között láthatták a szederkényi templom tornyát is) terepszemlét tartva a Tiszán. A szabályozási terv készen állt, az érdekelt birtokosok pedig ellenálltak. Soknak találták a költségeket s inkább vitatták a tervet. Egy végletekig felfokozott vitában Vásárhelyi rosszul lett és 1846. április 8-án este meghalt. A zaklatott lelkiállapotú Széchenyi ezt írja naplójában: „Április 8-án beteg vagyok de nem csüggedt! Tisza-szabályozási ülés Károlyi Györgynél. Egyre jobban összezavarodunk – megmutatom a kiutat…Igazán felettük állok. Elégedetten állunk fel…, Vásárhelyi haldoklik, megütötte a guta! – Micsoda óriási veszteség! Micsoda zűrzavar!” A megrendült Széchenyi még inkább sürgette – talán saját végzetét is sejtve – a munkálatok megkezdését és 1846. augusztus 27-én el is végezhette a jelképes kapavágást a dobi Urkomi dombnál. Itt épült meg az első gátszakasz 8 kilométer hosszúságban Dob és Szederkény között. E két nagyszerű férfiú úgy látott a több évtizedig tartó munkához, hogy tudhatta – akár a diófát ültető öregember- nem fogja látni munkája „gyümölcsét”. Pedig az jóra, tartósra sikeredett – olyanra, amilyenről álmodtak!Távoli múltunk e három nagy formátumú alakjában közös vonás a mérhetetlen felelősségérzet, a jövőbelátás képessége és a tenni akarás. Lorántffy Zsuzsanna is tudta azt amit gróf Széchenyi István vetett papírra majd kétszáz év múlva: ” A tudományos emberfő mennyisége a nemzet igazi hatalma.” Az utókor ha megkésetten is, de méltányolja tetteiket hiszen, Lorántffy Zsuzsannának szobra van itt Szederkény főterén, iskolát, utcát neveztek el róla. De iskola és utca névadója gróf Széchenyi István és Vásárhelyi Pál is.Hiszem, hogy itt „jártuknak” látható, kézzelfogható nyomain kívül, szellemük is, mint a hely szelleme itt lebeg fölöttünk, fogva tart nem ereszt! Hitem azonban a semmibe vész a tágabb horizont látványától,elborzadok attól amit az ország horizontján látok! Jól látható, hogy egész Magyarország – “közelít a végpusztuláshoz”! És a láthatáron nincsenek Lorántffy Zsuzsannák, gróf Széchenyi Istvánok, Vásárhelyi Pálok, gróf Klebelsberg Kunók!Csak káosz van és kilátástalanság. Ez a jelen… De vajon mit ír majd a krónikás e jelenről – amely múlt lesz -ötven, száz év múlva!Megírhatja majd – ha az igazat akarja írni -, hogy ez az ország a felelőtlenség országa lett, hogy itt a hazugság nyelve hivatalos nyelvvé vált. Itt magas szájból hangozhatott el a szózat az ifjúság felé, hogy – “kérem szépen el lehet menni”! Olyan ország lett Magyarország, ahol a nemzeti jelképeket büntetlenül lehetett gyalázni. Itt egy magyarul beszélő idegenszívű kicsi, de nagy hatalmú agresszív csoport bármit megengedhetett magának: nekik csak „tökfödő” és „micisapka” volt a Szent Korona, a Szent Jobb egy „tetemcafat”, a magyarság ősi szimbóluma, a Turul „dülledtszemű, mesebeli tojó”. Beszélhettek sz.r-ból jött magyarokról, kultúra nélküli bőgatyás bugrisokról. Madách Imre korszakos művéből, Gecy címmel pornójátékot rendeztek, s még sorolhatnám a gyalázatokat! Erről írhat majd a jövőbeni krónikás – ha lesz! – És ha lesz még magyar, aki olvassa!
Gondolat – Tiszaújvárosi Szemle, 2008.december 11-én.
Éles Mihály

Rege

Kétezer éves rege.

Földre szállt az angyalok serege,

s hirdették: megszületett az Emberfia,

kinek a bűnös világot kell megváltania!

Fényes csillag állt a betlehemi istálló felett,

meleg fénnyel takarta be a kisdedet.

Királyok, pásztorok, álltak a jászol felett:

nézték a JÖVENDŐT – nézték a GYERMEKET.

Napkeleti bölcsek fürkészték az eget

s látták felnőttként is az Isteni gyermeket.

Látták amint a Jordán vizében megkeresztelkedett,

megnyílt az ég s galambok hozták a mennyei jeleket.

Gyalog járta útját és tett csodákat,
látóvá  vakot, járóvá bénákat.

Gyógyított testi bajt, gyógyított lelkeket.

Békére lelt s talált  szeretetet.

Ám a templomi kufárokat kiverte korbáccsal,
az írástudót, farizeust a szavak ostorával!

Napkeleti bölcsek kémlelték az eget ;
látták a Golgotán álló  kereszteket.
Látták a Megváltót is az utolsó órán,
botladozva a kereszttel a “Via Dolorosán”.

Mert harminc ezüstpénzért akadt egy Júdás,
s máris ítélkezett Kajafás és Annás!
A vád: a fennálló rend ellen lázított!
Nagy bűne volt még, hogy szombaton is gyógyított!

Az ítélet hamar megszületett:
az Istenadta nép egy “Latornak”  kedvezett!
“Feszítsd meg! Feszítsd meg!” – a csőcselék ordított,
mialatt Poncius Pilátus kezet mosott…

 

“Elvégeztetett!” – ez – Jézus utolsó szava.
Meghasadt a kárpit s lett mély – sötét éjszaka…

Már kétezer éves a rege.
Rég elnémult az angyalok éneke;
az  EMBER pedig –  önmagát feszíti keresztre…

Éles Mihály

2008. december 5.

Nyelv és lélek

Gondolatok a könyvtárról

Nem tudom ki, hogy van vele de nekem a könyvtárról, a könyv jut az eszembe.Nem egy épület a tartozékaival, hanem a KÖNYV – így csupa nagy betűvel, amely gondolatok, eszmék, eszmények tárháza. A könyv nekem elsősorban azokat a magyar írókat , költőket jelenti Janus Pannoniustól napjainkig,akik felvállalták a magyar nyelv és kultúra őrzését, megmentését! Ezen írók táborába tartozik Kosztolányi Dezső is az egész életművével s benne a Nyelv és lélek című tanulmánykötetével.
„Az a tény, hogy anyanyelvem magyar és magyarul beszélek, gondolkozom, írok életem legnagyobb eseménye, melyhez nincs fogható..
Naponta sokszor gondolok erre. Éppen annyiszor, mint arra, hogy születtem, élek és meghalok.” – A nyelvművész Kosztolányinak, anyanyelvünk szerelmesének ihletett gondolatai ezek, szerelmi vallomás, a féltve őrzött kincs bűvöletében. Az anyanyelv legyen katedrális, a lélek temploma, szentély ahova csak áhítattal, illő alázattal lehet és érdemes belépni. Nagyon félti ezt a szentélyt a reá leselkedő veszélyektől. Látja a „hit” gyengülését belül, s az évszázados ordas gyűlöletet kívül. Belülről — burjánzó sejtekként — az idegen szavak (sajtó, közbeszéd) végzik pusztító, romboló munkájukat, kívülről pedig a szláv nyelvtenger hullámai csapdosnak, nyaldosva a katedrális falait. A tehetetlenség dühe feszíti egy-egy írását, amikor a nyelv hóhérairól, a nyelvszennyezőkről szól.
Nem tudom elfogódottság nélkül olvasni, a jobbára a századelőn és a harmincas években írt cikkeit, esztétikai tanulmányait a nyelv védelmében. Már-már fizikai fájdalmat is érez az olvasó e hősi, szellemi bajvívás láttán. Csatázik, perlekedik, nem nyugszik. Nyílt levelet intéz a Nyugat hasábjain 1930-ban a Collége de France nagyhírű nyelvész professzorához, Antoine Meillet-hez mert az ki tudja miért – elfogultan ír a magyar nyelvről. – „Olykor egyenesen úgy rémlik, gyűlöli a finnugor nyelvcsalád e csodálatos árváját, akinek korán elhaltak a szülei, atyafiai a világtörténelem zűrzavarában messze idegenbe költöztek.” — írja nyílt levelében Kosztolányi. Ez a francia miközben jó szóval simogatja a cseh, román és horvát nyelvet, a magyaron korbácscsal suhint végig. – ,,… a magyar nem régi civilizációs nyelv.” — „Irodalmának nincs tekintélye.” Értésünkre adja, hogy nincs sok keresnivalónk a civilizált világban ezzel a nyelvvel. A “derék” francia, balhiedelmében a magyar főurakat az arisztokráciát kárhoztatja – azért, hogy eddig nem múlt ki a magyar nyelv — merthogy erőszakos magyarítást hajtottak végre a birodalomban. Arról nincs tudomása, hogy itt a nyelvújítók, írók, költők és a jobbágysorban élők voltak az anyanyelv éltetői,megtartói. Higgyjük el, az álságos franciának, hogy sohasem hallott a mi Kazinczy Ferencünkről, Kölcseyről, Vörösmartyról, Arany Jánosról, Petőfiről?! Bármit is gondolt nyelvünkről – lelke rajta! Én jó szívvel ajánlom olvasásra ezt a vaskos könyvet mindazoknak, akik szeretik Kosztolányi „árváját” anyanyelvünket, amelybe a költő lelket ültetett.

Éles Mihály

Fordított nap

Ma fordított lesz napunk,
no nem úgy ,hogy este lesz a reggel,
mert a nap ma is keleten kel fel.
Csak, akik itt vagyunk csináljuk a mókát
múltat, jövőt, jelent, összekutyulva
a valóvilágra fittyet hányva, fordítunk a napon,
– amúgy, ma mindent lehet alapon.
Így lesz egy intésre a főnökből beosztott
a gondozóból- gondozott
kutyából-szalonna, szalonnából -kutya
butából -okos, okosból meg buta.
A vízből lehet bor a borból pedig víz lesz
mert a mai napon minden de minden lehetséges!

Így lett belőlem  is alkalmazott, méghozzá könyvtári!

S lett helyettem nyugdíjas Ica, Marika és Ági.

Ezek után ne lepődjön meg senki,

ha nőies vonásokat fog rajtam felfedezni!

Birtalan 90.

Akit most köszöntök, kivül-belül egyenes.
Nem fogott az idő rajta, csak a haja lett deres.
Született ezerkilencszázhuszonhétben,
a”Hepehupás”Szilágy megyében.
A Jó Isten tudta,
mire lesz jó a fiúcska!
Adott neki talentumot, hogy sáfárkodjon vele,
s kiteljesítse életét az ének és a zene…
Nemcsak tanulta a zenét, de Ő maga volt a zene,
lényéből mint “ősforrásból”áradtak a melódiák,
születtek a kórusművek, a lélekemelő harmóniák.
Bartók és Kodály nyomában járva,
rálelt hamar a “tiszta forrásra”…
E tiszta forrás – a néplélek,
innen jön: mi dal, mi ének!
Gyűjtött dalt a néptől, bejárva Erdélyt s a csángók honát,
s visszajutatta a néphez, hangversenytermeken át.
Zenébe álmodta Mikes búját – a”tenger mormolását”
s Reményikkel siratta a “Templom és iskola”pusztulását.

Szolgálatosként állt a strázsán, akár sorstársai
Kós Károly,Tamási, Sütő András vagy Kányádi.
Szétszóratásban, szétszaggatottságban jelszavuk:megmaradás!
S reménytelenül reménykedve várták, hogy lesz feltámadás.

A Teremtő a Reformáció napját úgy igazította,
hogy az legyen Juditka születése napja!
A Józsi bácsiét pedig úgy intézte,
az essen november tizedikére,
mert e napon született Luther Márton,
aki a Reformációt kigondolta, e világon!
Így Bírtalan József születése – s a Reformáció,
az eleve elrendelés: a predesztináció!
Így lett – amire kiszemelte teremtője: –
a zsoltároskönyv is, ihletője.

Nagyívű a pálya,amelyet befutott,
a kapott talentummal jól sáfárkodott.
Még nincs lezárva a pálya, csak az első kilencven éve,
majd meglátjuk, mivé lesz kétezerhuszonhétre!
Kilencven esztendő – sok avagy kevés –
a mindenséggel mérve egy elszálló pillanat,
de mindig az a fontos, hogy utána mi marad…
Hogy teljesüljön ebbéli kívánságunk
kétezerhuszonhétig már nem kell sokat várnunk!

Kóruspróbán

Gyógyír Juditkának

Lendül a kar majd megáll, –
“A kórus ismét rosszul intonál!
Félhangot estetek gyerekek,
könyörgöm jobban figyeljetek!
Mammamia, mammamia!” –
tekint az égre Juditka.
Égretekint s beint megint
a kórus feszülten figyel,
de az újabb bakit nem kerüli el.
“Ez így nem mehet tovább!” –
a helyzet egyre mostohább!
“Most szolmizálni fogtok,
meglátjuk mit tudtok.”
Ökölbe rándul a kéz –
mutatja – az alsó “dó”hol áll
s elindul fölfelé
” – re,-mi,-fá,-szó,-lá.
Szó,szó,szó-szó-mi
zsip-zsup kenderzsup,
Éliás,Tóbiás egy tál dödöle
gólya,gólya gilice –
csak ennyit kellene megjegyeznetek,
s ebből tovább építkeznetek”-
szól Juditka reménytelenül:
kórus áll lehangoltan, de rendületlenül!!!

A szomszéd vár…

Badonics Sándorné  Erzsébetnek és Váradi Imréné Magdinak ajánlva

Két szomszédvár,
az Idős Klub s az ÁMK.
A  várak élén Kapitányok.
Nem viselnek kardot, nem huszárok!
Nem délcegek, nem daliák,
olyanok mint két szál virág!
No nem árvácska, vagy ibolya
hanem, élő,  eleven  rózsa!
Ám – “nincsen rózsa tövis nélkül!-”
akit megszúr – az       megsérül!                                                                                                                                     Ritkán szúrnak – csak ha muszáj;
így  rend van, – és nincsen viszály!
Ha jó szóval simogatnak,
az emberek átváltoznak.
Így lesz a fiúból kánkánt járó delnő,
a leányból pedig lészen furfangos Gergő.
Most, búcsúzik e – vár Kapitánya,
nyugdíjba megy : – már alig várja!

A vár népe elsiratja,

könnyét nyeli s úgy zokogja:
Kapitány! Kapitány! – Ez a vár visszavár!                                                                Éjjel – nappal visszavár!

 

Aratás után

Egy népijáték elé

Asszonyok,lányok,férjek és legények,
aki csak járni tud, gyerekek és vének!
Itt van az aratás napja,készüljön fel apraja nagyja
– szól a bandagazda – kész az alku a gazdával,
a járandóság megtoldva bundapálinkával!
Fogjuk hát a kaszanyelét,vágjunk rendet menten,
marokszedők,kévekötők vére ne serkenjen.
Nehéz lesz a mai nap is,de jön majd rá az este
s mulatsággal felejtődik:verejték,könny sós – keserű cseppje!