Bikaballada

BIKABALLADA

(Alkalmi vers az idősek farsangjára,
a Rímhányó Romhányi stílusában)

Egy fiatal tehén világra hozta fiát,
A négy lábon is csak csetlő-botló, kis bikát.
A kis bika olyan aranyos,
Elől Barna, hátul meg Lajos.
A kicsi bika okos volt, jól tanult a bikaiskolában,
büszke is volt a sok barom – lesz értelmiségi a családban!
És nagy bika lett a kis bikából,
s elege lett a tudományból!
Belezüllött az éjszakába,
ott teljesült minden vágya.
Megkapott minden marhát,
tisztességest és szajhát,
nőttön nőtt az egója , fönn hordta az orrát!
Gyakran állt tükör elé illegetve magát,
kis csorbulásnál már köszörülte szarvát.

Amerre járt fű nem zöldült fa hullatta lombját,
Reszkettek mindenütt midőn hallották a hangját!

Így pergette éveit Ő bikasága
mígnem egyszer betévedt az arénába!
Nézzünk most be az arénába:
hisz ott lesz majd a véres dráma!
Tíz marcona legény, tíz torreádor,
Vért kíván venni egy ártatlan bikából.
Vérmes bikánk megdühödött, hogy fajtáját alázzák,

hogy tíz torreádorral tengelyt akasztott!szikrát szórtak szemei s kardként döfte szarvát.
A bőszült állat rosszul mérte fel a sanszot, Nem cifrázom elmondom a valót: védi magát vitézül a hatalmas bika, de a túlerő előtt meg kell hajolnia!
Tíz tőrdöféstől rogyott térdre – szól a krónika- Minden idők bikáinak legbikábbika.

Szerkesztés | 2010. március 6. Éles Mihály Kategória: Vers

Nőkről szóló idézetek

 

“Soha a nőkről csúnyán ne beszélj, nincs oly alantas asszonyi személy, aki ne volna méltó tiszteletre: hisz asszony nélkül férfi nem születne. “

(Pedro Calderón)

 

“Az élet zenéjét a nők adják, akik őszintén, minden feltétel nélkül fogadják magukba a dolgokat, hogy érzéseiken át szebbé alakítsák át azokat. “

(Richard Wagner)

 

 

 

A nő a férfi számára minden, mert a végességet ajándékozza neki.

(Soren Aabye Kierkegaard)
 
 
Csodálatos az, amit egy nő megbír! – Egy nő, aki anya; – egy anya, aki szeret.
(Jókai Mór)

“Nők nélkül élni nem lehet, és nem is érdemes!”

(Postás Bálint)

 

 

 

A nõ azt akarja, hogy ok nélkül, “miért” nélkül szeressék: nem azért, mert szép vagy jó, vagy kedves, vagy művelt, vagy elmés, hanem azért, mert olyan, amilyen.

(Henri Frédéric Amiel)

 

“A nő átmeneti lény az ember és az angyal között.”

T.(ennyire telik) Orbán Viktor!
Levelét megkaptuk. Édesapám az övét
össze akarta gyűrni – még felbontatlanul
– de megakadályoztam eme érthető,
ám átgondolatlan cselekedetét. Hogyne,
amikor épp elfogyott odahaza az A4-
es formátumú papír. Márpedig levélpapírjainak
(melyek árát mi fizetjük, de ezt
hagyjuk), szóval papírjainak hátoldala
üres. Újrahasznosítható. Elárulom, ezekre
rovom soraimat. Köszönettel tartozom
ezért.
Köszönettel tartozom azért is, mert tájékoztat.
Újságot íróként azért megjegyzem,
felületesen. Mari néni Girincsen mit
kezdjen azzal, hogy „a kormány január
17-i ülésén határozott a Stop Soros törvényjavaslatról”?
Persze a levélből kiderül…
De, ha már határozat! Köszönettel vettem
volna azt is, ha arról tájékoztat, miként
határozott a kormány az egészségügy, az
oktatás rendbetételéről, a korrupció vis�-
szaszorításáról, a kivándorló magyarok
itthon tartásáról. Ez elmaradt.
S, ha már tájékoztatás! Szívesen vettem
volna, ha tájékoztat felmenőiről, vérvonaláról
is – ha egyszer így fogalmaz: „mi,
magyarok”.
Én nem szégyellem származásomat. Nem
vagyok magyar. Legfeljebb félig. Hogy félig
székely, az biztos. Bizonyára tudja, a
székely emberek közül sok azt vallja, ő
nem magyar, ő székely. (Mások pedig azt
mondják, a székely a legmagyarabb magyar.)
Apai ágon gyergyói székely vér
csörgedezik ereimben. Biztos azt is tudja,
hogy ez ugyanúgy Hargita megyében van,
mint Tusnádfürdő, ahová évente elzarándokol
székelyeket, magyarokat, Európát,
a világot kioktatni.
De visszatérve. Ilyetén módon bevándorlók
leszármazottja vagyok. A második
világégés idején gondolta úgy édesapám
családja, hogy jobb lesz nekik a ma
anyaországnak nevezett honban. Elindultak
hát. Gyergyókilyénfalvától Felsőkerepecen
és Mándokon keresztül Vértesboglárig
vezetett útjuk. Közben nagyapám –
nem a keleti nyitás jegyében – négy és fél
évig málenkij robotolt. Szibériában volt
szükség szaktudására. Útkarbantartó volt
szegény. Apám nyugati orientáltságú volt
már akkor is, mezőgazdasági szakiskolájának
áttelepítése okán Csermajorig jutott.
Aztán meg sem állt Németországig.
Igaz, a nyilasok hajtották odáig, 15 éves
leventeként. De hazatért. Haza? Hónapokig
tartott vándorútja, míg rálelt családjára.
Évek múltán katonai futárként
a Szentes-Hódmezővásárhely között közlekedő
vonaton ismerkedett meg Bónusék
lányával – édesanyámmal. Ne kérdezze,
milyen eredetű név a Bónus. Z-vel a
végén tudnám. Így a latin jöhet szóba, de
könnyen lehet, hogy a szláv. Mindegy, a
lényeg, hogy egy kitelepített sváb család
házába költözött az egész família Vértesbogláron.
Ott fogantam én is.
Te jó ég! Viktor, akkor mi földik vagyunk!
Boglártól ugyanis csak egy jó parasztköpésnyire
van Felcsút. Így már könnyebb
lesz. Más a nexus.
Töri után jöjjön a matek!
Azt írja „az ország polgárai elsöprő többséggel
nemet mondtak a Soros-terve”. Azt
most hagyjuk, hogy létezik-e ilyen terv. Tudomásom
szerint, ha igaz – hangsúlyozom,
ha igaz – 2,2-2,3 millió konzultációs kérdőív
érkezett vissza. Nem kétlem, hogy ezek elsöprő
többsége nemet mondott. Ugyancsak
tudomásom szerint azonban az ország polgárainak
száma, ha csak a választójoggal
rendelkezőket nézem, cirka 8-8,2 millió.
Akkor ki, mi az elsöprő többség? Mi 6-6,2
millióan nem vagyunk az ország polgárai?
Vagy nem érünk annyit, mint 2 millió
Orbán-hívő Fidesz-fan?
És még van képe azt írni, ezek után, hogy
„össze kell fognunk, hogy Magyarország
megmaradjon magyar országnak”!?
Nem engedem, hogy az indulat vezesse
tollamat. Egy kis kitérőt téve inkább arra
kérem, ne égesse a magyarok országát
cuki hátizsákjával járva a világot. Melyen
ez áll: fuleco. Ami egy osztrák hírportál
szerint a brazil szlengben segget jelent.
(Így már értem, miért vett „neki” is vonatjegyet
Bécsbe menekülvén a rendkívüli
parlamenti ülés kellemetlenségei elől.)
Persze, ha ez önkritika, akkor csak hordja
bátran.
„Itt az idő” – írja. Nem valami eredeti.
170 éve ezt már leírta valaki nemzetünk
dalában. Tudja, a nagy magyar költő, kinek
apja Petrovics, anyja Hrúz volt.
Azt is írja: „Álljunk ki Magyarországért!”
Én kiállok. Remélem az elsöprő többség
is.
És akkor felemelheti fuleco-ját a bársonyszékből.
-efel-
Ui.: Ha nem olvasná végig – amit sajnálnék
– összefoglalom távirati státusban:
Orbán STOP Viktor STOP Fidesz STOP

1849. szeptember 12. – Kossuth Lajos viddini levele, ebben elítéli Görgei Artúr főparancsnokot a feltétel nélküli fegyverletétel miatt.
Kossuth levele az angliai és franciaországi magyar követekhez és diplomáciai ügynökségekhez
Vidin, 1849. szeptember 12.
Szegény szerencsétlen hazánk elesett. Elesett nem ellenségeink ereje, hanem árulás s alávalóság által… Ó, hogy ezt megértem, s mégsem szabad meghalnom.
Görgeyt felemeltem a porból, hogy magának örök dicsőséget, hazájának szabadságot szerezzen. És ő a hazának gyáván hóhérjává lőn.
Görgeyt rég vádolák némelyek, hogy ambiciózus, s diktatúrára vágyik. Én, ki a nagyravágyást nem ismerem, s nem tudom megfogni, miként lehet mást szeretni, mint a hazát s a szabadságot, hónapok előtt már s azóta ismételve megszólítottam, hogy ha hatalomra vágyik, legyen irántam őszinte, mondja meg, s én magam csinálok pártot számára – pedig a párt, melyet én csinálok, nagy lesz – az egész haza, csak ígérje meg, hogy a hazának és szabadságnak híve leszen – átadom neki a hatalom koszorúját, mely nekem (kinek egyedül ambíciója, mihamarább visszatérni a magányélet homályába, szegényül, egyszerűen, mint mindig valék) nem egyéb, mint töviskoszorú, melynek még dicsősége is fullaszt és nyom. – Ám változtassa, ha kedveznek a körülmények, koronává e koszorút, mert nekem ez sem kell, nem kellend, s nem kellett soha, bár kelleni akaratomtól függött. De ő mindig esküvel erősítette, hogy neki nem kell hatalom, hogy ő is a magányélet után sóvárog, s osztozik érzelmeimben.
És én, szívem után nézve őt, elhallgattatám a vádakat, s erősítém népszerűségét, mert becsültem tehetségeit.
Azonban táborában egy kamarilla támadott, kívüle, mint mondá, de tőle eredve, mint mostan tudom. Az arisztokratizmus s nemzetietlenség mindinkább gyökeret vert a seregben, mely azonban őhozzá személyes vitézségénél fogva oly korlátlan pietással, ragaszkodással viseltetett, hogy őtőle a sereget megfosztani annyit tett volna, mint a győzelem bizalmát venni el a seregtől, s azt győzhetlen hősökből bizalomvesztett gyávákká tenni.
És mert árulónak sohasem hittem, ki ellenségeinkkel cimborálhasson, s mert tábori kamarillájának iránya csak szoldateszkai természetű volt, mely magának a polgári hatalom gúnyolásában tetszeni szokott, tehát tulajdonképpen csak az én állásomat látszott fenyegethetni, ezzel természetesen annál kevésbé gondolék, minthogy tapasztalásból tudám, hogy míg a veszély tart, ennek közössége megóv a pártszakadástól, ha pedig a veszély elmúlik, lelépésemmel én távolítandom el a szakadást, s feltartom az egységet, melynek feltartása volt a kulcs, amellyel oly roppant nagy dolgokat voltam én, egyszerű ember képes előteremteni, s megnyerni keresetlenül nemzetem összes bizalmát, mert tudá, hogy amit nekem ajándékoz, nem nagyravágyásnak, hanem a szabadságnak ajándékozá.
Így álltak a dolgok az isaszegi, váci, sallói győzelmek után. És én oly erősnek láttam nemzetemet, hogy győzni képes még az orosz ellen is – vagy legalább képes kihúzni a harcot, míg az európai diplomácia a fenyegetett európai béke érdekében kényszerülve leend tudomást venni ügyünkről, és közbenjárásával becsületes, dicsőséges békére segítni, áldozattal bár, de a szabadság alapján.
Azonban Görgeyben mint vezérben egy hibát láttam. Győzni tudott, de nem a győzelmet használni. Megpihent minden győzelem után, mint Hannibal Cannaenál. Minden győzelme taktikai volt, stratégiai eredményű egy sem. – A szőnyi győzelem marengói lehetett volna, ha tartalék serege által, mely kétórányira veszteglett hiába a csatahelytől, űzeti a tönkrevert ellenséget. Bécs egy érett alma gyanánt hull vala kezébe ütközet nélkül, s Olmützből megszökik a vért szomjúzó Habsburg-ház. De ő nem használta győzelmét. Időt adott Ausztriának magát összeszedni, időt az orosz intervenciónak, Jellačićot háborítatlanul el hagyta szaladni 12 000 emberével, kit egytől egyig el lehetett volna fogni, s ami a legtöbb, míg én azt parancsolám neki, küldjön Buda alá egy hadtestet (8-10 000 embert), 30 000-rel pedig űzze folyvást, s ne hagyja pihenni egy percig is a szétvert, desperált németet – ő megfordítva, 10 000 embert küldött a német után, azt is csak Győrig, senkit Jellačić után, s 30 000 emberrel, 7000 huszárral ment ostromolni Budát, ottvesztve napokat, heteket – míg azt valék neki írni kénytelen, hogy félek, Buda Mantuánk lesz, de már ha ott van, minden érdek azt kívánja, hogy el ne menjen, míg be nem veszi. Bevette dicsőségesen, mert dicsőbb ostromot nem mutat a história, de elveszett három hét – és ismét pihent, és ismét elveszett egy hét, és vele a haza.
Én ekkor nem valék a táborban. A hatvani, tápióbicskei, isaszegi csaták napjaiban oly kimondhatlan gondosságot affektált személyem biztossága iránt, annyira emlegette, hogy mozdulataiban jelenlétem által zsenírozva van, mert nemcsak az ellenségre, de reám is kell ügyelnie, nehogy elfogjanak, s velem, mint mondá, elvesszen a haza, hogy én nehogy valamely baleseményt a harc folyamában e zsenírozásnak lássak tulajdonítva, Gödöllőről visszamentem Debrecenbe, hol egy párt a követett bölcs unalomból oly veszélyesen kezdett intrikálni, hogy nemzetünknek s nemzetünk becsületének érdekében le kellett a gyáva árulás hídját égetnem végképp a függetlenségi nyilatkozattal, melyet a nép lelkesedéssel s annyi erőfeszítési készséggel fogadott, hogy ha Görgey*mesterkélt árulással nem lép közbe, megtörjük a fél világ erejét is győzhetetlenül.
Azonban én Görgeyben nem árulót, hanem csak egy vitéz katonát, de – mint maga mondá – tapasztalatlan vezért láttam, s mert a sereg élén olyat szereték vala látni, ki gyorsabban menjen előre – őbenne pedig több volt, mint maga is mondá, az organizáló talentum, mint a hadvezéri, Damjanichnak szántam a hadvezérséget, s Görgeyt a hadügyminiszteri tárcával kínáltam meg. Elvállalta, de nem jött, állítá, hogy Buda bevételéig a seregtől el nem jöhet, s különös talentummal bírván elkedvetleníteni vagy eltávolítani a biztos embereket, Damjanichot rábírta, jöjjön Debrecenbe őt helyettesíteni. Elborzadtam e hír felett – de Isten is elhagyott, mert Damjanich kikocsizván búcsúzni seregétől, Komáromnál lábát törte el, s e lábtörés elveszté a hazát.
Görgeynek újabb ürügy nem jőni el a hadseregtől, mert, úgymond, nincsen vezér – szép ürügyek alatt húzta az időt, megtartani minél tovább lehet a fővezéri s miniszteri hatalmat, amazzal kezében tartani a legjobb 50 000 főnyi sereget, emezzel diszponálni a többi seregek felett. Sokszor sürgetém, sőt parancsolám, tegye le a fővezérséget, engedelmességet affektált, de kérdezé, kinek? Nincs más vezér, mint Bem, és ez igaz volt, mert Vettert intrikáival lehetetlenné tette, felszólított, hívjam fel Bemet, de ez időbe került, Bem Erdélyt nyomban el nem hagyhatá, s a két hatalom húzódva a kezében maradt.
Idejét többnyire útban tölté a tábor és Buda között – távollétében kedvenc táborvezérkari főnöke, Bayer ezredes rendezé a mozdulatokat – nyolc mérföldről a csata mögül; csata veszett csata után; Görgey elment helyrehozni a veszteséget – és a sereg imádta mint nemtőjét, ismét hazaszaladt miniszteri foglalatosságai végett, de amint most világos, jelenlétét arra is használta, hogy kapcsolatba bocsátkozzék a nemzetgyűlés azon pártjával, mely rettegve maga, rettegést terjesztett mindenkor maga körül, s vészkárogó pletykáival többet ártott a hazának, mint az ellenséggel szövetkező reakcionáriusok.
És kezdett terjedni a gondolat, hogy az orosznak meg kell adni magunkat. Az orosszali pacifikáció eszméje Görgey környezetéből szivárgott szét látatlan.
Eközben megtörtént az orosz invázió. Seregeink ekképp állottak:
Fősereg Komárom körül (bár az utóbbi hetekben Görgey inkonzultus csatározásaiban igen sokat vesztett),
még mindig: 45 000 emberBács-bánáti sereg 30 000 emberErdélyi 40 000 emberFelső-tiszai (Sárosban)12 000 emberMáramarosi hadosztály6 000 emberPéterváradi osztály 8 000 emberÖsszesen: 141 000 ember
a csatatéren, azonkívül új meg új batallionok állításban, mert a nép, magasztos érzetétől hevítve, szavamra örömöst állítá fiainak ezreit – a ruhabizottmány irtózatos eréllyel dolgozott, 19 lovasezred tartalék századjai mindig teljesen, ágyúöntödénk, fegyver- s kardgyárunk, puskaporos malmaink, salétromgyáraink örökös tevékenységben, kórházaink 20 000 beteget ellátva, váraink élelmezve, gabonagyűjtelékeink százezerekig, s én kötelességem szerint öntve lelket a népbe, s ügyelve a hadviselési készletek minden ága felett.
Ily készülettel talált az ausztro–orosz invázió. A szerbek legyőzve, az oláhok pacifikálófélben, a főváros kezünkben. Ki kételkedheték, hogy a harcot meggyőzzük? Készültebbnek érzém a nemzetet a kombinált osztrák–orosz erő ellen, mint Ausztria ellenében tavaly, és porrá zúztuk a kevély hitszegő Ausztriát, hogy kegyelmet volna kénytelen koldulni természetes ellenénél, az orosznál, mert igazságos lenni még bukásában lenni sem akart szegény, üldözött hazánk iránt.
Ellenünk három tábor állott, de szakadozva, 80 000 osztrák, 140 000 orosz, s Jellačić a déli ármádiával, 40 000 főnyi erővel. A feladat az volt: külön-külön verni meg az ellenséget. Görgey hozzájárultával tervet állapítánk meg.
A Galíciából betört fő muszka erővel döntő csatába nem bocsátkozunk. A felső-tiszai hadsereg útját tartóztatva vonul hátra Pest felé. Ez alatt Bem kitisztítja Erdélyt.
Vetter megveri Jellačićot, vagy lassan felvonul a Dunán átkelve Buda felé, Görgey pedig a győzhetetlenné edzett 50 000 főnyi hőssel, azt a Duna bal partjáról rögtön a jobb partra lökve, és Komáromra támaszkodva, s általam folyvást erősítve, egy döntő csatában megvív Ausztriával, s győzvén halad gyorsan Bécs felé – vesztvén, Komáromra támaszkodva tartja magát, míg vagy a tiszai sereget, vagy a bács-bánátit magához vonja, vagy Bem 20 000 emberrel segítségére jön. Szóval megverni külön Ausztriát, az orosz bármennyire haladjon is azalatt, s aztán egész erővel az oroszt rohanni meg, és a harcot körülmény szerint vagy Ausztriába, vagy Galíciába átjátszani, rosszabb esetben pedig 50–60 000 emberrel Fiume felől és Stíriának olasz földre menni, s ott a segített olaszok segítségével s Radetzky seregének magyar részeivel erősödve térni majd vissza hazánk felé. Ez utóbbi egy oly koncepció, mely következményeiben irtózatosan nagyszerű lehet.
Görgey ezen tervtől látszólagosan áthatva ment fel Komáromhoz a főrészt végrehajtandó. De ahelyett, hogy 50 000 emberét haladék nélkül Komárom mint tengely körül a jobb partra vetné, Győrnél 50 000 ellenében megütközik, 10 000 megveretik, s erre azt írja Pestre, mentsen a kormány, mit menthet, bankot, ruhatárt stb., s menekedjék Nagyváradra (hol saját terve szerint egy zászlóaljunk sem volt, az orosz pedig 60 000 emberrel a Tisza két partján állott), őtet pedig hagyja sorsára!! Mert túl van szárnyalva, s a fővárost huszonnégy óráig sem fedheti. Tanácsot tarték a jelenlevő tábornokokkal, s abban állapodtunk meg, hogy mindenekelőtt az ausztriai fősereg megveretése – nem sikerülvén, a tervet meg kell fordítani. Hadmunkálati bázisul a Tisza s Maros vonalat venni fel, Vetter segítségére siessen le Kmety tábornok 6000 emberrel Pápától (különben is a győri csata által a főseregtől el levén vágva), szabadítsák fel azonnal Péterváradot, s így egyik szárnnyal erre, másikkal Aradvárra (mit rögtön védkarba tevék) támaszkodva Jellačićot, Bemtől is segíttetve, tegyék semmivé, s Temesvárnak már messze haladott ostromát siettessék. Görgey hagyjon a mindennel ellátott Komárom alatt 22 000 embert a hatalmas várral elég erőst arra, hogy 50 000 osztrákot sakkban tartson, s magához vonva a Pest körül rögtön egybegyűjtött pótlék seregeket, siessen Pesten át 25–30 000 emberrel a ceglédi vonalra az oroszt feltartóztatni, míglen a három ellenség egyike, Jellačić, meg leend semmisítve, mi hogy annál bizonyosabban megtörténjék, a tiszai sereg (Wysocki és Dessewffy alatt 12 000 emberrel) Ceglédről gyors marsban lesietend Bácsba Vetter segítségére, mihelyt Görgey 25–30 000 emberrel helyét az oroszok ellenében elfoglalandja.
E terv szerint a koncentráció Bács-Bánátban történendett meg, az összeköttetés Bem seregével biztosítva, s Jellačić tönkretétele bizonyos, s a sansz ismét úgy állott, hogy az alsó győztes sereg, a lassan levonuló Görgeyvel egyesülve vagy az orosznak homlokot fordíthat, s elég erős lesz azt egy csapással szétverni (semmivé tételét majd a nép végzendette el), vagy nyitva volt az út Fiume felé, vagy fel vissza Komáromhoz az ottani sereggel egyesülni Ausztria ellen.
Csány miniszter s Kiss és Aulich tábornokok küldettek fel Görgeynek megvinni a parancsot, hogy másnap 25 000 emberrel induljon gyors menetben Budára, poggyászszállítás végett gőzhajók küldetvén rendelkezésére. Ő azt felelte, hogy engedelmeskedik, s másnap indul. Azonban megszegte szavát, nem jött, hanem katonai revoltot improvizált haditanács színe alatt, mely őt a hadügyminiszterség letételére s a hadvezérlet folytatására kényszerítse (aminthogy jövőben magát hadvezérnek nem a kormány megbízásából, hanem a tisztikar választásából nevezé), haszontalan ütközetbe bocsátkozott, temérdek vért elpazarolt, s engedetlensége miatt leparancsoltatván, orvosi bizonyítványt küldött be, hogy megsebesült, s nem jöhet – az intrikának főrugói leparancsoltatván, betegségekkel menték magokat, a kormánybiztos velük kolludált*, s színleg őrizet alá tétetett, a sereg pedig körülkeríttetni hagyatott, s minden összeköttetés a kormánnyal elzáratott – azonban az elzáratás előtt még ismételve ígéretet tőn, hogy a koncentráció szükségét átlátja, s le fog jőni, mihelyt lehet, de most körül van kerítve, nem lehet.
És mégis ez engedetlenség nem vesztette volna el a hazát egészen. Igaz, hogy Wysocki s Dessewffy seregét nem küldhetők Vetter segítségére – nem lévén, ki az oroszok ellenében helyét elfoglalja a ceglédi vasúti vonalon –, és Bem sem küldhetett segítséget a Bánátba Jellačić ellen, mert Erdélybe nagy erővel törtek be az oroszok, de tettünk, mit emberileg lehetett. Egy hét alatt új 14 000 főnyi sereget állítottunk, ruháztunk s fegyvereztünk fel, Perczel tábornok alatt Cegléd- s Kecskeméten, mely Wysockival egyesülve az oroszokat tartóztatá – a kormány Szegedre vonult, ott ismét egy hét alatt 7000 embert állítottunk ki, Aradot mindennel elláttuk, Temesvár ostromához új 28 nagy ágyút teremténk egybe, Guyon tábornok pedig Jellačićot* erősen megverte Verbásznál, és Titelig leszorította, s akképp Pétervárad az ostrom alól felszabadult.
De kipótolhatatlan veszteség volt egyik puskaporgyárnak a másik után elvesztése (Kassa, Eperjes, Beszterce, Buda, Nagyvárad, Nagyszeben), nagyon érezhető hiány a fegyver szűke, mit készíteni eleget lehetetlen volt, becsempészni pedig még Vidinből sem lehetett, mi miatt hiába kezdék állítani városról városra járva új 30 000 főnyi tartalék sereget – mihez a lelkes magyar nép ezrenkint tolult, mert megígértem, hogy magam vezérlendem –, érezhető csapás volt Bemnek több vesztett csatája, mi az erdélyi sereget paralizálta, elveszté pedig a hazát az, hogy Görgey maga s legközelebbi környezete bujtogatva terjeszték a hadseregben a hitet, hogy győzni lehetetlen, hogy tovább harcolni kábaság, s hogy Görgey érzi a kötelességet, a tiszteket, kik vele harcoltak, mindenesetre megmenteni. És azon sereg, mely fegyverét balance-ba véve*, lövés nélkül, Vörösmarty Szózatát énekelve ment neki a keresztbattériáknak, s félerővel verte ki erdős hegyekből s sáncok és paliszádák mögül az ellenséget – a sereg, mely szuronnyal rohanta meg az ellenség rohanó lovasságát, mely patron nélkül ment énekelve a csatába, e sereg hosszas machinációk által demoralizálva, gyáva tisztjeitől minden csatánál elhagyatva, irtózatos fáradalmak által elcsigázva, rossz diszpozíciók miatt haszontalan csatákban megharmadolva, a győzelem hitétől, az önbizalomtól erőszakosan megfosztva, vezényletben, tisztjeiben elnémetesítve – e sereg megtanult futni, s elhinni, hogy nem bír az ellenséggel.
Így volt előkészítve Magyarország bukása.
És ily sereggel, 30 000 főnyivel megindult Görgey Komáromtól, három héttel későbben, mint kellett volna – mint mondá, azért, hogy az orosz seregen magát átvágva, velem a Tiszánál egyesüljön – de menetéről nem írt, nem izent semmit. Midőn Vácnál csatázott, Perczel 26 000 emberrel Nagykáta körül állott, de Görgey nem írt, nem izent semmit, ha egy szót izen, az oroszt két tűz közé véve semmivé tesszük, de hallgatott. Csatázott egyedül nagy erő ellen Váctól Losoncig, onnan forszírozott marsokat téve jött a Sajóig, elprédált hasztalanul 10 000 embert, és eközben parlamentírozgatott, küldöttségeket, ajándékokat cserélt az oroszokkal.
Putnokról küldött pénzért, egy betű jelentés nélkül, hogy hová és merre tart. S izené, hogy nincs muníciója, de nem izente, hogy hová küldjem, küldtem mégis, magam mentem őt felkeresni. Mentem, míg az orosz kozákjai egy negyedórányira száguldoztak körülöttem, de ő nem küldött munícióért, hanem Rakamaznál hármas erővel állva, 10 000 oroszt békében hagyott Tiszafürednél – mert, úgymond, nem akarta munícióját ellőnni, s védtelenül áteresztett a Tiszán 60 000 oroszt. Seregének egy részét tevé az első hadtest azon Nagysándor tábornok alatt, ki egykor a tábori kamarilla körében azt merte mondani, hogy aki katonai diktatúrára mer kacérkodni, őbenne Brutusra talál, és Nagysándor titkos futárt küldött hozzám, hogy őt és seregét Görgey szándékosan el akarja veszteni, mindig őt teszi ki egyedül az ütközetnek, támasz nélkül. Míg a futár hozzám érkezett, Nagysándor Debrecennél tönkreveretett, míg Görgey két hadtesttel háromórányira oldalt időzött. Írta, hogy a Berettyónál pozíciót veszen, s nem vőn, sőt Nagyváradot fegyvergyárunkkal, ágyúműhelyeinkkel, puskapormalmainkkal feladta védtelenül, s vonult, ütközet nélkül hátrálva Arad felé, koncentráció végett, mint mondá – árulás végett, amint kisült.
Míg ezek így történtek, Perczel egyrészről az orosz seregtől nyomatva, másrészről a Duna mentiben 55 000 főnyi erővel levonult Haynau által szoríttatva, ügyesen levonult Szegedig, hová Guyont nyolcezernyi seregével alulról felrendelém, más 5000 ember segítséget teremtek, s egy hét alatt roppant redutokkal s vadászárkokkal tevém tarthatóvá a szegedi síkságot. Ott volt egybegyűlve 34 000 ember, s én csata nélkül nem akarám elhagyni Szegedet, de Dembiński, a vitéz, de vagy elaggott, vagy sokat felejtett fővezér, az ütközetet lehetetlennek, Szegedet tarthatatlannak nyilatkoztatta, s a kormánynak a tömérdek hadigyűjtelékkel s a még működni sem kezdett pénzgyárral ismét vándorolni kellett Aradra. Dembiński átjött a Tiszán, három napig ütközött Szőregnél, de a Marosvonalt feladta, s a pénzgyárnak öt nap folytán ismét fel kellett bomlani, s menni Lugosra, az egyedül lehetséges helyre, hol hátulról Bem, elölről a Temesvárt ostromlott Vécsey által gondolók fedezettnek, de pénzünk két hét óta egy garas sem volt, s a sereg fizetetlen, de tűrt, nem úgy a tisztek, kik százanként futottak a csaták elől s kínozták a szegény népet ingyen fuvarokkal, poggyászaik, lotyóik számára mondhatatlanul – főbelövés, cassatio, semmi sem használt. A nép s a demoralizált sereg óhajtani kezdé a békét mindenáron!!
De a haza mindezek mellett mégsem volt volna elveszve. Egy nyert nagy ütközet ismét mindent helyrehozhatott a seregnél, s a népet megvigasztalandotta a szenvedésekért.
Én tehát azon tervben állapodtam meg, hogyha Dembiński a szőregi pozíciót elhagyni lesz kénytelen, vagy ha nem volna is kénytelen, de Görgey Aradhoz megérkeztének napja már tudva lesz, szintúgy Aradvár alá vonja magát, az ellenség követni fogja által a Tiszán, ekkor a két sereg egyesüljön, s nem gondolva azzal, hogy a Görgey után nyomuló orosz fősereg kétnapi marstávolságban közelg, egyesült erővel támadja meg az osztrák fősereget a Bánátban, melynek eszerint megveretése bizonyos, s míg Aradvár az orosz seregnek a Maroson átkelését késlelteti, mert kerületre kényszeríti, egyesült seregünk szorítsa a németet itt az ország végszegletében pihenés nélkül lefelé, melynek akkor semmi más menekvése nem leendett, mint az Oláhországba menekülés, úgyhogy egy csatával kilöktük volna az országból, mint Bem Puchnert kilökte, aztán pedig az oroszt ismét menni hagyva, amerre tetszik, seregünk vesse át magát a Tiszán Bácsba, s Újvidéknél által a Dunán, s tartván fel Komáromnak, s annak huszonkétezernyi seregét legalább félben felvéve, új erővel folytassa a csatát, melyhez Dunántúlnak áldozatkész tömérdek erejét felhasználni megtevék minden szükséges előlépést. Ha pedig tervem főrésze – az ausztriai seregnek kiszorítása – nem sikerülne, 50 000 emberrel Erdélybe húzzuk magunkat, s a passzusokat erősen védve, az erdélybeni ellenséget pedig túlnyomó erőnkkel széttiporva, az orosz hatalmat Moldva és Oláhországban támadjuk meg, mely megtámadás sikerének esetében a Porta is elhagyta volna kétkedéseit.
Azonban én nem magam lévén a vezér, irányt adhaték csak, a végrehajtás másoké vala. Dembiński Szőregnél megveretve már augusztus 4-én hátravonulni volt kénytelen, s vonult nem Arad, azaz saját várunk felé, hanem Temesvár, az ellenség vára felé, mint mondja, azért, hogy e vár ostromát az ellenség feloldásától megmentse – kábaság! –, mert folyvást veretve azt nem eszközölheté, hanem az ellenséges vár ágyúi alá szoríttathatott s Araddali összeköttetése, Görgeyveli egyesülése elzárathatott.
És valósággal egészen Temesvár alá űzte az ellenség Dembińskit, kinek (a temesvári ostromsereggel 40 000 főt haladó) hada a folytonos retiráda fáradalmai s nélkülözései közt szintoly tömérdeket vesztett, mint Görgey hasonló körülmények közt.
Borzadva láttam a hibát, s amint Görgey seregének első hadteste (Nagysándor 8–9000 embere, 42 ágyú) augusztus 8-án Aradra megérkezett, 9-én hajnalban nyomban útnak indítám Vingát elfoglalni s az összeköttetést biztosítani – ah, de a Görgey környezetéből kisugárzó demoralizáció az önbizalmavesztett sereget gyávává tette, s ezen hadtest, mely Buda falait első mászta meg, 10 000 ember és 18 ágyú által Dreispitznél megtámadtatva, úgyszólván lövés nélkül gyáván megszökött – s nekem nem maradt más, mint elszörnyedni afelett, mivé tehetik a legvitézebb sereget tisztek és a vezér.
9-én Görgey is megérkezett más két hadtesttel, 10-ére nyomban mind a három hadtestnek Vinga és Temesvár felé előnyomulása elrendeltetett, mire Görgey a diszpozíciókat meg is tevé.
Éjjel megérkezik a szerencsétlen tudósítás, hogy a Dembiński*-féle sereg közel Temesvárhoz tökéletesen szétveretett. Bem*a csata alatt érkezve vette át a vezényletet, de hiába, hozzájárult, hogy Bem, lovával megbukva, vállcsontját eltöré. A tudósítást Guyon írta, a rettenthetetlen, s még azt is írta, hogy a sereg tökéletesen szét van verve, ő maga Lugosra siet, romjait, ha lehet, összeszedni.
E csatavesztés Görgeyt kell vala, hogy sietségre ösztönözze, ellenkezőleg, midőn látta, hogy nincs sereg többé, melyre ellenében támaszkodhassam, levetette az álarcot, seregit a Maroson visszaparancsolta, s ezen iránta fanatizált sereg élére diktatúrai szerepre veté magát. Ha van annyi erő közelben kezemben, melyet csak látványul is fölállíthatok, serege élén fogom el saját kezemmel, vagy magamat összekoncoltatom – de egyedül valék.
Sőt kevésbé, mint egyedül. Görgey sohasem mert volna áruló lenni, ha az országgyűlés egy frakciója által (azon párt által, melynek élén Kazinczy Gábor, Kovács Lajos, Szunyogh Rudolf állottak, s melyhez az erdélyiek kis kivétellel csaknem mind tartoztak) nem gyámolíttaték. De ezek már Buda bevétele óta konspiráltak vele, Szegeden a sétatér hősei mesterségesen terjesztik az eszmét, hogy csak Görgey mint diktátor menthet meg, az országgyűlés konferenciáiban is szóba hozták azt, s küldöttekkel zsibongták körül táborában, kik unszolák a diktatúrát elvállalni, de kit annyiszor megkínálék a hatalommal, még akkor sem tudott irántam őszinte lenni.
Az utolsó percben még három miniszter (Csány, Vukovics, Aulich) is vele szövetkezett, lemondóleveleiket azzal kísérték, hogy nincs más mód, mint az orosszal alkudni, a polgári kormánnyal pedig Paszkevics szóba sem áll, de Görgeyvel igen, mert vele folytonosan parlamentíroz. Tehát adjam át a kormányt Görgeynek.
Ezt Görgey maga írásban is kívánta.
Én számot vetettem lelkiismeretemmel. Ha nem teszem, s a haza elvész, örökké nyomta volna a históriában nevemet, életemben lelkemet a gondolat, hogy talán Görgey menthetett volna valamit a hazán, de a hatalomhozi ragaszkodásom miatt nem teheté. E szennyet emlékezetemen nem tűrhetém. Nekem nem kellett soha a hatalom. Kényszerítve viselém mindig. Előttem csak a haza szent képe állott. Átadtam tehát neki kívánsága szerint a hatalmat azon kijelentéssel, hogy ha valamely oly pacifikációra akarna lépni, melyben a haza tétele egyesek szubszisztenciája biztosításának feláldoztatnék, ezt árulásnak fognám tekinteni, s vele és emlékezetével Isten, világ s a nemzet előtt mint ilyennel bánni.
Görgey tehát a nemzet sorsának urává tőn, urává annyival inkább, mert a temesvári csatavesztés következtében a pénzgyárnak Lugosról ismét mozdulni kellett, s Erdély felé az út el levén vágva, Aradra mehetett csak, azaz Görgey hatalmába.
Én pedig Lugosra sieték, meglátni, mi ereje lehet még a hazának, ha Görgey* áruló találna lenni. Az utat szökevények fedik, kik közül ezreket valék kénytelen személyesen visszatéríteni. Lugoson találtam számra még nevezetes sereget, de melyről legderekabb tábornokaink némelyei, Kmety, Dessewffy azt mondták, hogy az többé nem ütközik, s az első ágyúroppanásra szétporlik, szökni készült minden, kivált a tisztek, a sereg éhezett, pénze semmi nem volt, én annyit kétségtelennek láttam, hogyha Görgey megadja magát, a lugosi sereget huszonnégy óráig Isten sem tartja együtt, mint szinte az erdélyit sem, mely különben is az utóbbi napokban csatát vesztett csata után, mindenütt, s melyben mindig legfőbb volt a reakcionárius elem.
Jelenlétemet egyes kalandor eszmék támaszára felhasználtatni nem engedhetém, s Orsovára menék, ezen passzust biztosítani azoknak számára, kik száműzetésbe menendenek a szolgaság elől. Én magam előtt a választás kettő közt állott, a halál nyugalma s a hontalanság irtózatos kínjai közt, amahhoz vonzott az annyi viszontagsággal terhelt s örömet alig ismert élettől undor. Emezt parancsolá a hazafiúi, keresztényi, családapai kötelesség, megfontolni, hogy épp a szerencsétlenség legfőbb fokán kell leginkább iparkodnunk az európai diplomácia útján valamit tenni hazánkért, hogy megtartsa az életnek valamely elemeit a jövendő számára, ezen közbenjárásra Anglia a tevékenység egyedüli tere, azért hát a számkivetést választám, s átjöttem török földre, oly célból, hogy Törökországon át Londonba siessek.
A török nagy szóbeli szívességgel fogadott, s Vidinig Oláhországon át fedezettel kísértetett, de itt Zia pasa azt mondá, személyem biztos, de tovább nem mehetek, míg Sztambulból rendelet nem jő.
Itt vagyok tehát három hét óta tétlenül, mondhatlan szenvedések közt. Gyermekeim régóta távol valának tőlem, a haza egyik rejtett vidékén, nőm, a kétségbeesett nő, de anya, elment felkeresni kicsinyeit, az anyai kötelesség fel fogja tartani, míg mentve lesznek gyermekeink, aztán összeroskad az élet kínja alatt, s megszakad az egyetlen reménykötelék, mely az élethez csatol.
Azonban hagyjuk a panaszt, mely hozzám nem illik.
Görgey augusztus 13-án megadta magát az orosznak, s amit mondék, igazolá a tapasztalás, 25 000 ember, 170 ágyú s a háború viselésének Aradra gyűjtött minden készlete roppant veszteség, de ez nem veszté el a hazát. Szavamra, a magyar nép, melyet a hála és szeretet mondhatlan bizalommal köt hozzám, ezereit újra kiállította volna, hanem e példának hatása veszté el a hazát. A vitézlő nép kész volt volna küzdeni, ily magasztos hazaszeretet nincs sehol a világon, de a tisztek csak saját személyüknek s összezsarolt poggyászaiknak megmentésére gondoltak, és sereg adta fel magát sereg után, a legjava (Vécsey) legelőbb Török és Lázár osztályaival, majd meg Bemet is elhagyta serege, tisztjei tudta nélkül, kapituláltak az ellenséggel, s míg én, a milliókat kezelt kormányzó hazám örök szeretetén kívül nem hoztam semmit magammal, s büszke vagyok, hogy egész vagyonom 200 arany, az erdélyi tisztek semmit sem kötöttek ki a kapitulációban, mint bagázsiájok biztosítását!
Vége van a dicsőségnek, egy fényes meteorja volt. Letűnt. Külellenség ellen meg tudtam védeni nemzetemet. Betárulás ellen nem. Talán ha Robespierre lettem volna. De ez lenni nem tudtam, nem akartam, s mondhatlan szerencsétlenségemben is emel a gondolat, hogy kezem vértől mocsoktalan.
Akadályozva levén abban, hogy személyesen Londonba siessek, önöket, uraim, kell megkérnem, hogy minden kezeket mozgásba téve, iparkodjanak valamit tenni hazánkért. Feszített munkásságuk most szükségesebb, mint valaha.
Én ekkint gondolkozom.
A sír nem ad vissza senkit soha. Meghalt nemzet feltámadására nem mutat példát a história. A görög sem az. Galvanikus mozgás nem élet.
Azon kell tehát lenni, hogy nemzetünk számára a státuséletnek valamely eleme megmentessék a jövendő számára.
Ha Magyarország meghódítása egyszer bevégeztetett, szétdaraboltatott, az osztrák centralizációba beolvasztatott, Európa szokása szerint azt fait accompli-nak veendi, s mindennek vége van, talán örökre.
Most még a hódítás nincs bevégezve, mert Komárom s Pétervárad még nem adták meg magukat. Most tehát még ideje volna az angol mediációnak. Miért hagyott el minket Anglia ekkorig? Mért tette kétkedésével lehetetlenné, hogy a török, természetes szövetségesünk, merje magát, még késő nem volt, pronunciálni? Azért, mert faszcinálva volt egy erős Ausztriának, mint az orosz hatalom kontrapondiumának eszméje által.
Ausztria bukva volt, s csak orosz erő emelhette, emelte fel. Amaz álomesetnek tehát vége van. Anglia nem volt elég határozott arra, hogy a roskadó Ausztria helyébe egy erős Magyarországot engedjen emelkedni, már most láthatja határozatlanságának következményeit. Az erős Ausztria helyébe nem egy erős Magyarország lépett, hanem lépett eddig nem létezett momentum: „Ausztria mint az orosz szatellisze.”
Mihelyt ügyünkbe az orosz beleegyezett, sem győzelem, sem veszteség esetében nem volt többé lehetséges, hogy a harcból egy erős Ausztria lépjen elő életbe, mint az orosz antemurálisa*. A lehetség csak az volt, hogy vagy én teszem a magyar nemzettel semmivé az oroszt, s helyreállítom Lengyelországot, s a töröknek reális önállóságot eszközlök, vagy orosz befolyás fog parancsolni Bécsben, Pesten, Triesztben, Majlandban, Prágában, Olmützben. Ez volt az egyedüli sansz. És ezt Lord Palmerston nem látta be? Vagy azt gondolta, magamra hagyatva is bizonyos, hogy az elsőt bevégzem?
Már most vegyük fel a dolgot ausztriai, vagyis ama faszcinált téveszme szempontjából. Ha Ausztria, az orosz kegyfonalán tengődő Ausztria eltörli Magyarországot, s mindent centralizál, ha a bécsi kabinet centrális hatalmának még Magyarország históriai státusélete fenntartásában sem lesz barrière-je sehol, ameddig a bécsi kabinet parancsoland, az orosz parancsoland, mert amaz ennek csak tiszttartója. Ha tehát érdekében van Angliának, hogy az ausztriai ház kapjon és megtartson valami önálló erőt, az önállásnak valamely elemét, azon kell lennie, hogy Magyarország vagy tökéletesen független hatalom gyanánt szolgálja a Német Császárság által erősíthető Ausztriának védfalul az orosz ellen, vagy az ausztriai ház alatt maradva, históriai státuséletének, nemzetiségének, konstitúciójának feltartásával tegye képessé Ausztriát az orosz ellenében némi önállásra vergődni.
Különben a centralizált Ausztria – orosz Ausztria.
Használják tehát fel, önök, uraim, az angol nép szimpátiájában rejlő morális erőt, tartsanak meetingeket, szóljanak Cobdennel, értekezzenek a kabinettel, petícionáltassanak a parlamentnél, hogy Anglia lépjen közbe Ausztriának Magyarország önálló konstitúciójának megtartásával az orosz elleni erősítésére.
Látják önök, uraim, hogy ennek motivációjára nem is kell magyar szemponthoz, a históriai jog, a szabadság, a humanitás eszméjéhez folyamodni, elég maga az érdek szempontja, mely mindent nyom Anglia politikájában is.
Hozzájárul a Török Birodalom szempontja. A török ösztönszerűleg érzi, hogy bukásunkkal ő is bukott. A belgrádi basa sírva fakadt bukásunk felett, s áruba bocsátá európai birtokait, mert, úgymond, látja, hogy a töröknek nincs két-három évig többé helye Európában. Még a gyermekek is imádkoztak győzelmünkért. Természetes. És ha látnák önök, mint én látom, a rothadásnak jeleit a törökön, látnák a borzasztó elgyengülést az orosz ellenében, látnák a fatalisztikus rezignációt azon eszme iránt, hogy bukásunkkal „sie dem Untergang verfallen sind”.
Szerbiában hat hónap alatt a török egy várat sem bírand többé, s lesz belőle Oláhország-forma orosz satrapia, s az orosz befolyás alatt a horvát és szerb népre támaszkodó törökországi szláv népfajok szétporlasztják a Török Birodalmat, mint a száraz anyagot.
Agyamban az eszmék ekképpen alakulnak.
Legkívánatosabbnak látnám, ha egy Coburg lehetne magyar király, oly szövetség alapján Ausztriával, hogy Ausztriának minden kül- vagy belmegtámadtatás esetében 100 000 ember fegyveres segítséget maga költségén adni köteleztessék. Azonkívül még vagy kétszázmillió adósságot is elvállalhatnának.
Ha ez nem lehet, második óhajtás Leuchtenberg mint magyar király. Ez lehetséges eszme, ezt különösen ajánlom. Ha ez sem lehet, az angol mediáció Ausztria önállóságának érdekében. Legalkalmasabb mód erre egy európai kongresszus, melyen egyszersmind a török, német s római dolgok is arranzsíroztatnának.
Iparkodni kellene azon lenni, hogy diplomáciai állásunk némileg fenntartassék, s nekem Batthyány külügyminiszter ellenjegyzése mellett megengedtessék ezen értekezésekbe némileg befolyhatni.
Ausztria irányában Magyarország konzisztenciája bázisával az 1848-i szankcionált törvényeket kell sürgetni mindazon koncessziókkal, melyeket a nemzetgyűlés a különböző népfajoknak megadott. Ütközés köve a hadügy. Talán egyenlíthetne oly modifikáció, hogy Magyarország 60–100 000 katonát tartozzék háború esetére adni segítségül Ausztriának, s a civillista nevelésével valami adósságot is elvállalni.
Most még személyeinkről kell szólanom.
Hírlik, hogy a Porta elhatározása személyeinket ki nem adni, hanem lakásul valami helyet akar asszignálni a birodalom belsejében vagy valami szigeten.
Én részemről köszönöm ezen gráciát. Nekem nem kell. Ez rabság. Én rab nem leszek. Élni, csak hogy éljek, nem akarok, nem fogok. Az ily pártfogástól halállal fogom magam megmenteni. Nekem, hogy éljek, szabad ország levegője kell, és kell életcél. Ez csak kettő lehet. Használni valamit hazámnak, s családomat magamhoz véve, munkám után gyermekeimet táplálni s civilizált emberekké nevelni, mint törökországi glebae adstrictus rab egyiket sem teljesíthetem. Alamizsnát pedig el nem fogadok.
Én tehát magamat ezennel angol pártfogás alá helyezem, s kinyilatkoztatom, hogy a török kormánytól semmi más pártfogást nem kívánok, s el nem fogadok (inkább kiadom magam az orosznak), mint azt, hogy engedjen engem szabadon menni Angliába.
Kérem önöket, igyekezzenek eszközölni, hogy az angol kormány ezen engedelem megadását a Portánál számomra kis kíséretemmel, s azok számára, kik azt használni akarnák, reklamálja, s utasítsa konzulait minket pártfogásuk alá venni.
Itt van kívülem gróf Batthyány Kázmér külügyminiszter, Mészáros, Dembiński, Bem altábornagyok, Perczel, Guyon, Wysocki, Kmety, Stein tábornokok, számos törzs- s más tisztek, mintegy 3400 katonák, azonkívül az olasz és lengyel légió és némely civilisták.
A közvitézek s a polgári sorsúak s katonatisztek közt sokan örömest visszamennének, de nem bocsáttatnak. Itt kell vesztegelniök pénz nélkül, minden nélkül. Eledelt kapnak, egyebet semmit. A katonák nagy része mezítláb, köpeny nélkül. Itt van a híves ősz. Halnak, mint a legyek. Nem kapnak cipőt, egy fillér pénzt, s mégsem eresztetnek haza. Ez irtózatos barátság!
Eszközlendő volna, hogy ki akar, hazamehessen, s kapjon útra valami segítséget. A tisztek pedig kapják vissza saját lovaikat, miket tőlük Calafaton jogtalanul elvettek.
Kérem az angol kormányt, vesse magát közbe, hogy amnesztia hirdettessék, s ha kivétel kell, dezignáltassanak a kivételek. Nem magamért szólok. Én nem látandom ez életben hazámat. Én életemmel leszámoltam.
Hanem nőm, gyermekeim hazánkban bujdosnak. A humanitás nevében kérem az angol kormányt, legyen oly kegyes, számukra pártfogást s az angol föld hospitalitását megajánlani, s közbevetni magát Ausztriánál, hogy szabadon kiköltözhessenek a kontinens felé.
Kötelességemnek tartám ezeket önöknek megírni s a teendőkre figyelmeztetni. Felhatalmazom, levelem história részéből mind amit jónak látnak, nyilvánosan is használni.
Ha nem látjuk egymást ez életben, tartsanak meg emlékezetükben, Isten önökkel!
Forrás: mek.niif.hu
Kép: mult-kor.hu
EZEN A NAPON
7 évvel ezelőtt
Éles Mihály

Az éveim megfordítva!

Soha nem gondoltam, hogy koromat
ily módon csökkenteni lehet!
Csak tükör kell hozzá s 73 helyett, 37 leszek.
De beborul az ég s lelek – e kiutat
ha a tükör majd 79 helyett 97 – et mutat!!!
Misi

Dsida Jenő : Psalmus Hungaricus (Magyar Zsoltár)

“Énekelj, hogy világgá hömpölyögjön
zsoltárod, mint a poklok tikkadt, kénköves szele,
s Európa fogja be fülét,
s nyögjön a borzalomtól
és őrüljön bele!”
Egy 31 évet élt fiatalember utolsó,kétségbeesett feljajdulása, fohásza a magyarságért 1936 -ban!

Vagy félezernyi dalt megírtam
s e szót: magyar,
még le nem írtam.
Csábított minden idegen bozót,
minden szerelmet bújtató liget.

Ó, mily hályog borult szememre,
hogy meg nem láttalak,
te elhagyott, te bús, kopár sziget,
magyar sziget a népek Óceánján!
Mily ólom ömlött álmodó fülembe,
hogy nem hatolt belé
a vad hullámverés morzsoló harsogása,
a morzsolódó kis sziget keserű mormogása.
Jaj, mindenből csak vád fakad:
miért kímélted az erőt,
miért kímélted válladat,
miért nem vertél sziklatöltést,
erős, nagy védőgátakat?
Elhagytam koldus, tékozló apámat
s aranyat ástam, én gonosz fiú!
Mily szent vagy te, koldusság
s te sárarany, te szépség, mily hiú!
Koldusapám visszafogadsz-e,
bedőlt viskódban helyet adsz-e,
ha most lábadhoz borulok
s eléd öntöm minden dalom
s férges rongyaid csókkal illetem
s üszkös sebeid tisztára nyalom?
Nagy, éjsötét átkot mondok magamra,
verset, mely nem zenél,
csak felhörög,
eget-nyitó, poklot-nyitó
átkot, hogy zúgjon, mint a szél,
bőgjön, mint megtépett-szakállú vén zsidó
zsoltáros jajgatása
Babylon vizeinél:
Epévé változzék a víz, mit lenyelek,
ha téged elfelejtelek!
Nyelvemen izzó vasszeget
üssenek át,
mikor nem téged emleget!
Hunyjon ki két szemem világa,
mikor nem rád tekint,
népem, te szent, te kárhozott, te drága!
II.

Kezem gyümölcsöt
minden fáról szedett.
Nyolc nemzet nyelvén szóltam életemben
és minden fajták lelke fürdetett.
S most mégis, mégis áruló vagyok,
a minden-eszme sajgó árulója,
most mégis bősz barlanglakó vagyok,
vonító vad, ki vackát félti, óvja,
vadállat, tíz köröm
és csattogó agyar
s ki eddig mondtam: ember!,
most azt mondom: magyar!
És háromszor kiáltom
és holtomig kiáltom:
magyar, magyar, magyar!

Nincs más testvérem, csak magyar.
IV.
Mit nékem most a Dante terzinái
s hogy Goethe lelke mit hogyan fogant,
mikor tetszhalott véreimre
hull már a föld és dübörög a hant,
mikor a bús kor harsonája
falakat dönt és lelket ingat,
mikor felejtett, ősi szóra
kell megtanítni fiainkat,
mikor rémít a falvak csendje
s elönt a semmi árja minket
és szülni kell és nemzeni
s magunk képére kalapálni
ványadt gyermekeinket!
Mit bánom én a történelmet,
s hogy egykoron mi volt!
Lehetsz-e bölcs, lehetsz-e költő,
mikor anyád sikolt?!

Vallom, hogy minden fegyver jogtalan,
a szelíd Isten könnyezett s úgy tanította ezt,
ám annak a kezében, kit fegyver szorongat,
a fegyver megdicsőül és ragyogni kezd.
Ezért nem is hányódom már magamban,
vallom, hogy igazam nincs
és mégis igazam van,
és mától fogva énnekem
örökre ez az énekem:
Epévé változzék a víz, mit lenyelek,
ha téged elfelejtelek!
Nyelvemen izzó vasszeget
üssenek át,
mikor nem téged emleget!
Hunyjon ki két szemem világa,
mikor nem rád tekint,
népem, te szent, te kárhozott, te drága!

VI.
Száraz nyelvem kisebzett,
égő fejem zavart.
Elindulok, mint egykor Csoma Sándor,
hogy felkutassak minden magyart.
Székelyek, ott a bércek szikla-mellén,
üljetek mellém!
Magyarok ott a Tisza partján,
magyarok ott a Duna partján,
magyarok ott a tót hegyek közt
s a bácskai szőlőhegyek közt,
üljetek mellém.
Magyarok Afrikában, Ázsiában,
Párisban, vagy Amerikában,
üljetek mellém!
Ti eztán születők s ti porlócsontú ősök,
ti réghalott regősök, ti vértanúk, ti hősök,
üljetek mellém!
Ülj ide, gyűlj ide, népem,
s hallgasd, amint énekelek,
amint a hárfa húrjait,
feszült idegem húrjait
jajgatva tépem,
ó, népem, árva népem!
dalolj velem,
mint akit füstös lángokra szítottak
vérszínű, ósetét, nehéz, fanyar borok,
dalolj velem hörögve
és zúgva és dörögve,
tízmillió, százmillió torok!
Énekelj, hogy világgá hömpölyögjön
zsoltárod, mint a poklok tikkadt, kénköves szele,
s Európa fogja be fülét,
s nyögjön a borzalomtól
és őrüljön bele!

Vélemények a zsidókról

Vélemények I

Híres emberek véleménye a zsidókról Nyomtatás E-mail

Ki szereti őket?
Ki szereti őket?

Megszokhattuk már, hogy aki bármilyen formában kritikával meri illetni a zsidókat, abból azonnal első számú közellenség válik, és rásütik a homlokára a nagy, antiszemita feliratú billogot, hogy mindenki jól láthassa, micsoda alávaló, hitvány gazember is ő. Természetesen utána elkezdődnek a pártatlan, és nyilván a politikától teljesen mentes, mélyreható pszichológiai elemzések, amelyek rendre megállapítják, hogy a vizsgált alany bizonyítottan az antiszemitizmus betegségében szenved, valószínűleg ordas, náci eszméket vall, ráadásul roppant egyszerű gondolkodású, mondhatni primitív, agresszív jellem, aki pusztán a saját sikertelensége miatt felgyülemlett dühöt zúdítja rá egy, általa kitalált ellenségképre, nevezetesen a zsidókra. Nos, ezen írásban szereplő híres emberekről sokféle dolgot el lehet mondani, egyet kivéve:mégpedig azt, hogy ők a zavaros, zsidó definíció szerint antiszemiták lettek volna. Hiszen ezek az emberek nem tettek mást, csak nyíltan és őszintén beszéltek egy létező, valós problémáról, amely manapság talán még nagyobb tabu témaként kezelendő. Íme tehát a történelem nagy gondolkodóinak, híres személyiségeinek véleménye a zsidókról (természetesen kivonatos, rövidített lista formájában, hiszen a zsidókérdés kapcsán megnyilvánulók sokkal-sokkal többen vannak):

LUTHER MÁRTON: „A zsidók olyan megátalkodottak, hogy semmire sem figyelnek. Esküdözéseik senkit sem győznek meg. Ők egy ártalmas faj, mindenkit kiuzsoráznak és kirabolnak. Ha egy herceg vagy elöljáróság ezer forintot kap tőlük, 20 ezret csikarnak ki a fizetéskötelestől. Óvakodnunk kell tőlük.” (Asztali beszéde)

LUTHER MÁRTON: „Emellett sok zsidó van az országban, akik sok kárt okoznak. Ismernetek kell a zsidók gyalázkodását és erőszakra való hajlamát a Megváltó nevében napról napra. Emiatt Uraim, a hatalom nevében ne tűrjék őket el, hanem utasítsák ki őket. Ők a mi nyilvános ellenségeink, akik szakadatlanul gyalázzák Urunkat, Jézus Krisztust, Szűz Máriát kurvának nevezik és szent fiát fattyúnak, és minket a fattyú és a torzszülött jelzővel illetnek. Ezért bánjatok keményen velük, mivel mást sem tesznek, mint kínzó módon káromolják Urunkat, Jézus Krisztust, és megpróbálnak minket életünktől, egészségünktől, becsületünktől és javainktól megfosztani.” (Prédikáció Eislebenben, pár nappal a halála előtt, 1546. februárjában)

AQUINOI SZENT TAMÁS: „Nem lenne szabad megengedni, hogy a zsidók megtartsák, amit mások kiuzsorázásával szereztek. Legjobb lenne munkára kényszeríteni őket, hogy maguk keressék kenyerüket meg, ahelyett hogy semmit sem tesznek és kapzsi módon élnek.” (A zsidók uralma c. művéből)

LISZT FERENC: „El fog jönni az a nap, amikor minden olyan népnek, akik között zsidók laknak, fel kell tennie a kérdést, hogy mindannyiukat kiutasítja; ez a kérdés az élet és halál kérdése lesz, az egészség vagy krónikus betegség kérdése, a békés létezés vagy az állandó szociális láz kérdése.”

LISZT FERENC: „A zsidó folytatja a pénz kisajátítását, és az állam torkát pénzeszsákja szájának a szorosabbra vagy lazábbra engedésével fojtogatja. A sajtó minden eszköze a kezében van, hogy a társadalom alapjait szétzúzza. Ő az alapja minden olyan vállalkozásnak, amely a trón ledöntésére, az oltár széttörésére és a polgári jog megszüntetésére irányul.” (Die Israeliten)

HILAIRE BELLOC: „A kommunista propaganda világszerte szervezés és irányítás tekintetében zsidó ügynökök kezében van. Ha valaki nem tudja, hogy az oroszországi bolsevik mozgalom zsidó, arról csak azt tudom mondani, hogy ő a mi siralmas sajtóelhallgatásaink áldozata.” (G.K. Hetilapjában 1937. február 4-én)

MÁRIA TERÈZIA: „A továbbiakban egy zsidó sem maradhat itt, mindegy milyen indoklással, írásos engedélyem nélkül. Nem ismerek még egy ilyen kellemetlen kártevőt az államon belül, mint ezt a fajt, amely csalásával, uzsorájával és pénzkölcsönzésével elszegényíti az embereket és semmitől sem riad vissza, amit egy tisztességes ember nem csinál. Következésképpen amennyire csak lehet, meg kell szabadulnunk tőlük.”

GEORGE WASHINGTON: „Ők hatásosabban dolgoznak ellenünk, mint az ellenség hadserege. Százszor veszélyesebbek szabadságunkra és nagy ügyeinkre. Sokat sopánkodhatunk azon, hogy miért nem pusztította ki őket minden állam már régen, mint a társadalom pestisét és Amerika boldogságának legnagyobb ellenségeit.” (George Washington életelvei, A.A. Appleton & Co. kiadásában)

THOMAS JEFFERSON: „A szétszórt zsidók ma is államot alkotnak, amely idegen államot alkot az államon belül, ahol élnek.” (D. Boorstin, The Americans). HENRY FORD: „A zsidók mindig is az üzletet irányították. (…) A filmipart az USA-ban és Kanadában 100%-ig ők irányítják, erkölcsileg és gazdaságilag, a közvélemény zsidó manipulálói.” (The Dearborn Independent, 1921. február 12-19)

MARK TWAIN: „Az USA gyapotállamaiba a polgárháború után a zsidók szinte erőszakkal települtek be, üzleteket alapítottak a gyapottermelés szükségleteire, kielégítették a négerek hiteligényeit és a szezon végén ők voltak a néger idei termésének tulajdonosai és részben a jövő évinek is. Valaha a fehérek megvetették a zsidókat. A zsidókat törvényekkel tiltották ki Oroszországból. Ennek az oka nem titok. A mozgalom amiatt indult meg, mert a keresztény parasztnak nincs esélye a zsidó kereskedelmi képességeivel szemben. A zsidó mindig hajlandó a termék ellenében hitelezni. Aratás idején övé volt a termés – a következő évben övé volt a farm. Angliában János király idejében mindenki tartozott a zsidónak. Minden nyereséget ígérő vállalkozás az ő kezében volt. Ő volt a kereskedelem királya. Ki kellett űzni az államból. Hasonló okokból száműzte őket Spanyolország 400 éve és Ausztria pár évszázaddal azután. A keresztény Európa története során mindig szabályozni kellett a tevékenységét. Ha ő belépett a kereskedelembe, a kereszténynek ki kellett belőle lépnie. Ha orvosként dolgozott, ő csinálta az üzletet. Ha mezőgazdasági termeléssel foglalkozott, a többi farmernek másra kellett átállni. A törvénynek kellett azért működnie, hogy a keresztény ne kerüljön a szegényházba. Annak ellenére, hogy szinte minden foglalkozástól eltiltották, mindig megtalálja annak a módját, hogy pénzhez jusson. Sőt, hogy meggazdagodjon. Ennek a történetnek van egy nagyon mocskos és gyakorlati kereskedelmi oldala. Vallási előítéletek lehetnek egy részéért felelősek, de nem a többiért. Protestánsok üldözték a katolikusokat, de nem vették el tőlük a megélhetésüket. Katolikusok üldöztek protestánsokat, de nem zárták le előttük a mezőgazdaság és a kézművesség lehetőségét. Meg vagyok győződve arról, hogy a keresztre feszítésnek nincs sok köze a világ álláspontjával, a zsidókkal szemben. Annak az okai sokkal régebbre nyúlnak vissza. Meg vagyok győződve arról, hogy zsidók üldözésének nincs sok köze vallásos előítélethez. Nem, a zsidó egy pénzkapó. Ezt tette élete végső céljává. Ezt csinálta Rómában. Ezt teszi azóta. Sikere az egész emberiséget ellenségévé tette. Azt fogod mondani, hogy a zsidók száma mindenütt csekély. Amikor az Encyclopedia Britannicában azt olvastam, hogy a zsidók száma az Egyesült Államokban 250 000, írtam a szerkesztőnek, és azt írtam, hogy én személyesen több zsidót ismerek ennél, és hogy az ő számai bizonyosan hibásak és a valódi szám 25 000 000. Emberek mondták nekem, hogy nekik jó okkal az a gyanújuk, hogy sok zsidó üzleti okokból nem adja ki magát zsidónak. Ez kézenfekvőnek tűnik. Meg vagyok arról győződve, hogy nekünk Amerikában hatalmas zsidó lakosságunk van. A téma ismerői meggyőztek róla, hogy a zsidók növekvő számban aktívak a politikában.” (A zsidókról, Harper’s Monthly Magazine, 1899. szeptember)

VOLTAIRE: „Miért utálják a zsidókat? Ez az ő törvényeik elkerülhetetlen következménye: vagy mindenkit uralni akarnak, vagy azt akarják, hogy az egész emberi nem gyűlölje őket…”

VOLTAIRE: „A zsidó nép engesztelhetetlen gyűlöletet mutat minden nép iránt. Minden uralom ellen lázad. Mindig uralkodni akar, mindig kapzsi mások jólétét illően, mindig barbár – alázatos, ha szegény, dölyfös, ha gazdag.”

VOLTAIRE: „Úgy tűnik, hogy ti vagytok a legbolondabbak. A kafferek, a hottentották, a guineai négerek sokkal okosabb és becsületesebb emberek, mint a ti őseitek, a zsidók. Túltesztek minden népen szemtelen mesék kiagyalásában, rossz viselkedésben és barbarizmusban. Megérdemlitek büntetéseteket, mert ez a ti végzetetek.” (Egy zsidóhoz írt leveléből, aki azért írt neki, hogy az antiszemitizmus miatt panaszkodjon.)

VOLTAIRE: „Csak a zsidók tudatlan és barbár nép, akik a régóta egyesítik a legpiszkosabb dölyfösséget, a legutálatosabb babonákat, a leglegyőzhetetlenebb utálatát minden népnek, akik eltűrik, és gazdaggá teszik őket.” (Juif, Dictionnaire Philosophique)

VOLTAIRE: „Ők mind a szívükben dühöngő fanatizmussal születnek, éppúgy, ahogy a bretonok vagy a németek szőke hajjal születnek. Egy csöppet sem lennék meglepve, ha ezek az emberek halálos veszéllyé válnának az emberiség számára.” (Lettres de Memmius a Ciceron, 1771)

KÖLCSEY FERENC: „Az adózó nép szegénységének veszedelmesebb forrása nem lehet, mint a zsidók szemlátomást való szaporodása. Mely országban a zsidók megszaporodnak, az vagyoni végromlás szélén áll.”

WILLIAM MITCHELL PLÉBÁNOS: „Ha a történelemben van hálátlan, akkor az a zsidó. Ebben az országban, amely őt támogatta, ő összeesküdött, gonosz terveket sző, aláaknázza, megrontja, korrumpálja és (elrejtőzve más népek tisztességes árnyékéban) cselszövéseket eszel ki minden keresztény alapelv megsemmisítésére, amely eddig őt védte.” (A titkos világ c. könyvének 194. oldaláról)

ISRAEL SHAMIR, izraeli író: „A zsidó kultúrát áthatja a bosszú gondolata. (…) Amerikai zsidók hozták létre Hollywoodot, és Hollywood fő témájának a bosszút tette. Lényegében az amerikai filmipar a zsidó kollektív tudat kifejeződése, és ez volt az amerikai psziché létrehozásának fő tényezője. Hollywoodból a bosszú szétáramlott a Földön és egyértelműen segítette annak a világnak a létrehozását, amelynek most lakói vagyunk. Más szavakkal: nincs szükség és nem volt szükség összeesküvésre. Inkább arról van szó, hogy az éretlen Amerika nem tudott ellenállni a zsidó mentalitás hatásának és zsidó állam lett, Izrael nagy testvére. A trieri rabbi egyik unokája, Karl Marx már az 1840-es években megjósolta, hogy Amerika zsidó állam lesz, és a kapzsiság és elidegenedés zsidó ideológiáját öleli magához. Ez magyarázza a zsidók sikerét: teljesen természetes, hogy a zsidó államban a zsidók inkább sikeresek. E magyarázat lehetővé teszi, hogy a kérdésre válaszoljunk: vajon Amerika a zsidó lobbi miatt támogatja Izraelt vagy az amerikai nagyvállalatok valódi érdekei miatt? A válasz: a zsidó lobbi (…) felesleges testület, míg Amerika egészében véve egy nagyobb zsidó állam, amelynek a Közel-Keleten kívül is vannak érdekeltségei.”

ADRIEN ARCAND: „A kommunizmus semmi más, mint egy zsidó összeesküvés azért, hogy a világot a kezébe kaparintsa. A világon egy intelligens ember sem találja azt másnak, kivéve a zsidók, akik maguk között a földi paradicsomnak hívják. A zsidók mohón terjesztik a kommunizmust, mivel tudják hogy mi az és mit jelent. Ez azért van, mert a kommunizmus elleni küzdelem nem az ellen küzdött, ami a kommunizmus valójában – egy a zsidók által kitalált cselszövés – amely minden ellenzőjét leküzdötte. Mi harcoltunk a zsidó ködösítés ellen, amelyet a zsidó dialektikusok és újságírók mutattak nekünk, és visszautasítottuk a harcot a kitaláló, a hasznot húzó és az irányító ellen. Mivel a keresztények és nemzsidók félnek a zsidóktól, félnek az igazságtól és meg vannak bénulva a zsidók által kiabált hihetetlen jelszavak hallatán.” (New York-i beszéde 1937. október 30-án)

ALFRED LILIENTHAL: „A zsidó kapcsolatok leghatásosabb része a média ellenőrzése. Jól ismert, hogy az amerikai közvéleményt régóta egy tucat, nagy példányszámú újság alakítja ki, mint a New York Times, a Washington Post, és a St. Louis Post-Dispatch, melyek a Sulzbergerek, a Meyerek, és Pulitzerek tulajdonai (mind zsidó családok).” (The Zionist Connection II, 1978, pp. 218-219)

HARRY S. TRUMAN: „Minden zsidó tökéletes reklámfigurája egy következő holokausztnak.”

ADRIEN ARCAND: „Az ő (a zsidók) hírügynökségein keresztül úgy formálják az agyunkat, hogy a világot ne úgy lássuk, mint amilyen, hanem úgy, ahogy ők akarják, hogy lássuk. A film segítségével ők fiatalságunk oktatói, és csak egy két órás filmmel kisöprik egy gyerek agyából mindazt, amit 6 hónap alatt otthon, a templomban vagy az iskolában tanult.”

BEAMISH HENRY: „A búr háború 37 éve volt. A búr szó farmert jelent. Sokan kritizálták, hogy Nagy-Britannia, egy nagyhatalom ki akarta a búrokat söpörni. Vizsgálatom kiderítette, hogy Dél-Afrika valamennyi gyémánt,- és aranybányája zsidó tulajdonban volt. Rotschildeké volt az arany, Samueleké az ezüst, Baumé a többi bányászat és Mosesé az alapvető fémek. Bármit érintenek meg ezek az emberek, azt elkerülhetetlenül beszennyezik.” (New York-i beszéde, 1937. október 30- án)

II. VILMOS, NÉMET CSÁSZÁR: „Egy zsidó nem lehet igaz hazafi. Ő valami más, olyan, mint egy káros rovar. Őt el kell különíteni, olyan helyen tartani, ahol nem csinálhat bajt, akár pogromok alkalmazásával, ha ez szükséges. A bolsevizmusért a zsidók felelősek Oroszországban és Németországban is. Én uralkodásom alatt túl elnéző voltam velük, és ma keserűen bánom azokat a szívességeket, amelyeket prominens zsidó bankároknak tettem.” (Chicago Tribune, 1922. július 2.)

VIII. CLEMENS: „Az egész világ szenved a zsidók uzsorája miatt, monopóliumai miatt és csalásuk miatt. Sok szerencsétlen ember elszegényedett miattuk, különösen a farmerek, a dolgozó osztály tagjai és a nagyon szegények. Időnként újra emlékeztetni kell a zsidókat arra, hogy mióta Palesztínát és az arábiai sivatagot elhagyták, jogokat élveznek minden országban, következésképpen mind etikai mind erkölcsi tételeik, valamint tetteik jogosan kritikát váltottak ki minden országban ahol éppen élnek.”

THE JEWISH ENCYCLOPEDIA, Vol. VI, (1904): „A szellemi fogyatékosság és a visszamaradottság arányosan többször található meg zsidóknál, mint nemzsidóknál. (…) A mongolidiotizmus is gyakoribb zsidóknál. Zsidóknál százalékosan nagyon magas az elmebetegek aránya. (…) A zsidók hajlamosabbak fiatalkori akut elmezavarra, mint nemzsidók.”

MAURICE SAMUELS: „Mi, zsidók vagyunk a pusztító erő, és maradunk a pusztító erő. Semmit olyat sem tehetsz, ami igényeinknek megfelelne.” (You Gentiles)

Móra Ferenc

„Magyarország halálos ítéletén rajta van a nyugati kultúra bélyege. Csak a lábait és karjait vágták le, csak a gerincét roppantották szét, csak a mellkasát horpasztották be, de a torkát nem vágták át és a szívét nem szúrták keresztül (…)” – 1920-ban Móra Ferenc írta

Tisza István emlékezete… Klebelsberg Kunó avatóbeszéde

Tisza István emlékezete.
Szobrának leleplezése alkalmából
1926. október 17-én Debrecenben tartott
beszéd.
Alig egy héttel ezelőtt gyújtottunk örökmécset Batthyány Lajos
mártír miniszterelnök nemes emlékének, aki az első parlamentáris
kormány feje volt s ma ismét azért gyűltünk össze, hogy szobrot
állítsunk Ferenc József utolsó miniszterelnökének, Tisza Istvánnak,
aki szintén mártír volt és hősi halált halt. Az első felülről jövő államcsíny,
a másikat alulról feltörő zendülés gyilkolta le. Tragikus sorsukban
nemcsak a magyar történelem mélységes szomorúsága tükröződik
vissza, hanem az a heroizmus, az a helytállás is, amelyet a magyar
gondolat klasszikus megtestesítői felülről és alulról jövő erőszakkal
szemben egyforma férfiassággal tanúsítottak.
Tisza István sorsa sokban hasonlatos a Széchenyi Istvánéhoz. Csodálatos
intuícióval mindketten megsejtik a sötét jövőt, küzdenek a
komor végzet ellen és amikor a magyar balsors erősebbnek bizonyul
mint ők, életük tragikus véget ér. Az első nagy meglátása volt Tisza
Istvánnak, hogy a magyar parlamentben a múlt század végén mutatkozott
rendbontásokban már felismerte a forradalom csiráit. Mint
valami veszedelmes ragály, Ausztriából harapódzott át hozzánk az
obstrukció. De az osztrák parlamentben obstruáló nemzetiségek,
amelyek nem akarták Ausztriát hazájuknak elismerni, tudták mit
csinálnak, ők öntudatosan szét akartak pattantani egy állami szervezetet,
amelyet ellenségüknek tekintettek. Nekünk magyaroknak
ellenben parlamentünk legértékesebb nemzeti életszervünk volt és midőn
annak munkásságát mesterségesen megbénították, voltaképpen önmagunk
ellen dühöngtünk, anélkül, hogy a Bécs szóval jelzett hatalomnak
komolyabb nehézségeket okozhattunk volna. Ausztriának majmolása
tehát az obstrukció tekintetében annyival végzetesebbnek bizonyult,
mert a 67-iki kiegyezéssel megindult alkotó munka a parlament meg670
bénulása következtében a XX. század elején megakadt és századunk
első tizede majdnem elveszett a magyar nemzetre nézve. Tisza azonban
jövőbe vetett sas tekintetével az elpocsékolt nemzeti időn túl meglátta,
hogy a rendbontás szelleme a parlamentből jövő rossz példa
következtében kezd elharapódzani a nemzet szélesebb rétegeiben. Ez a
szellem volt azután az, amely a forradalmi időkben féket veszítve mind
lejjebb sodort bennünket a lejtőn, egészen a bolsevizmus fertőjébe.
A világháború kitöréséig úgy folyt nálunk a politizálás, mintha
a Csendes Óceán egy szigetén éltünk volna és Bécsen túl csak igen
kevesen láttak. A külpolitikai kérdések megítélésében hihetetlen
naivság mutatkozott s míg világszerte mind erősebbé lett a fegyverkezés
és mind nagyobb lett a feszültség az európai hatalmak között,
addig mi nagy nemzeti sikert láttunk abban, ha a monarchia fegyverkezését
lassítani vagy megakadályozni tudtuk. Az obstrukció és a
nemzeti küzdelemnek nevezett mozgalom is végelemzésben ezt a
célt szolgálták. Tisza itt is világosabban látott kortársainál és bár
ismerte az osztrák katonai körök minden gyengéjét és elfogultságát,
mégis elkerülhetetlenül szükségesnek látta, hogy a katonai felkészülés
tekintetében az ellenséges hatalmakkal lépést tartsunk.
Alig volt magyar államférfiú, aki a felelősség gondolatát komolyabban
vette volna, mint Tisza. Mélyen át volt hatva attól a meggyőződéstől,
hogy azoknak, kik a nemzetek sorsát intézik, az örök bíró
előtt majd számolniuk kell. Ez az éber felelősségérzése mély vallásosságából
és hazafiasságából fakadt. Teljes tudatában volt annak, hogy
a szerencsétlenségek nagy özönét jelenti egy modern háború és átérezve
ily háború felidézésének szétmorzsoló felelősségét, elvileg is ellene volt
annak. Ismételten mondotta azt is, hogy Magyarország egy háborúban
mindent veszíthet és jóformán semmit sem nyerhet. Világosan
látta, hogy nekünk iskolák és kórházak, vasutak és vízművek, gyárak
és pénzintézetek kellenek, amelyeknek létesítéséhez elmaradott
helyzetünkben békés időkre volna szükségünk. De jó ismerte a monarchia
katonai szervezetének belső gyöngéjét, a katonai vezetőkörök
középszerűségét is. S mind e felismeréseken felül sajátos intuiciójával
érezte a háború katasztrofális kimenetelének valószínűségét. Innen volt
az, hogy a nála szokott határozottsággal ellenezte azt. A külügyminisztérium
és a katonai körök oly ultimátumot akartak intézni Szerbiához,
melyet az becsülettel nem fogadhat el. Tisza leenyhítette a végzetes
jegyzéknek éles szövegét és fel volt háborodva, amikor Giesl követünk
Belgrádot sietve elhagyta. A monarchia akkori szervezete mellett a
671
magyar miniszterelnök egymagában, szemben α közös és az osztrák
kormánnyal és a katonai körökkel, a háború kitörését fel nem tartóztathatta.
Lemondás révén ő egyénileg mentesülhetett volna a hadüzenettel
egybekötött miniszteri felelősség alól. Nem tartozott azonban
a politikának azon hiú önzői közé, akik csak saját népszerűségüket és
dicsőségüket tekintik, ő a helyén maradt azért, mert acélos lelke érezte,
hogy rajta kívül senki sincs, aki háborús időben oly erővel és nyomatékkal
tudta volna képviselni a magyar nemzetet és a magyar érdékeket,
mint éppen ő. Mester volt abban is, hogy elszánt és bizakodó hangulatot
tudjon fenntartani a világháborúnak legkritikusabb szakaiban
is és csodálatos erővel és szívóssággal képviselte a magyar érdekeket
a hadvezetőséggel és ingadozó külpolitikánkkal szemben. A Tisza
István férfias egyénisége csodálatos képviselője volt a lövészárokban
emberfölötti erővel küzdő és vérző magyar nemzetnek.
Ilyen ember drámai időkben nem távozhatott a hatalomról anélkül,
hogy pótolhatatlan űrt ne hagyott volna maga után. Sorsa Bismarckéval
megkapóan hasonlatos. A fiatal uralkodók csak ritkán
képesek elviselni a nagyarányú tapasztalt államférfiak tekintélyét, akik
felelősségük és erejük tudatában a maguk útján akarnak járni és nem
adják oda magukat arra a szerepre, hogy kilesvén az uralkodó véleményét,
mint a maguk sziklaszilárd meggyőződését adják azután azt
vissza. Tisza tisztán látta, hogy egy oly országban, ahol a népművelés
még primitív állapotban van és nagy tömegek értelmetlenségével
kell számolni, az általános szavazati jog hatása katasztrofális. Tudta,
hogy ilyen körülmények között a széleskörű szavazati jog nem a
demokrácia, hanem a demagógia céljait szolgálja. Ellenezte tehát az
általános szavazati jog jelszavának beledobását a közvéleménybe
akkor, amikor a nemzet a túlizgatottság állapotában volt. Örök emléke
marad a magyar politikai elvhűségnek, hogy a választójogban vallott
meggyőződéséért nemcsak Tisza ment az ellenzékbe, hanem egy nagy
többségi párt követte őt oda. Tiszának egyik legvonzóbb jellemvonása
a baráti hűség, melyet az ő barátai is hasonló hűséggel viszonoztak.
Itt van a lélektani magyarázata annak a csodálatos látványnak, hogy
Tisza egy nagy párt élén ellenzéki pozícióban szomorúan, de türelemmel
tudta nézni ellenfelei tehetetlen vergődését a kormányon.
Ellenezte a politikai jogokra még éretlen tömegek választójogát,
de a magyar népet, melynek egyik legnagyobb ismerője volt, kimondhatatlanul
szerette. Senki az alföldi magyar gazda komoly egyéniségében
rejlő erkölcsi értékeket jobban nem látta, mint ő és bízott ebben
672
az értelmes magyar népben. Képzelhető-e demokratikusabb kormányzati
metódus, mint Tiszának az az eljárása, hogy néplapot alapított
és minden vasárnapon könnyen érthető cikkben igyekezett a néppel
szándékainak és elhatározásainak indító okait közölni.
A régi Magyarország sorsa Tisza Istvánnak a hatalomról való
távozásával eldőlt, ami azután következik, csak agónia. Következtek
idők, amelyek oly rútak voltak, hogy Clio, a magyar história géniusza
letette a tollat, hogy ne legyen kénytelen történelmünk szent könyvének
fehér lapjait becstelen sorokkal bemocskolnia. És abban az
időben összeomlott az orosz és a török, a német és az osztrák császárság
és a királyi trónok egész sora. Nagy és szent történeti tradíciókkal
bíró hatalmak hulltak akkor porba, de nem úgy, mint amikor széles
ívezetű kupolák szakadnak be, hanem úgy, mint amikor leveleket
ellenállás nélkül visz az őszi szél. És abban az időben, midőn annyi
nagyság dicstelenül omlott össze és minden szétfutott, a történeti Magyarország,
a Nagy-Magyarország megtestesítője, Tisza István büszkén
szállt szembe a sötét végzettel, nem adván fel egyéniségéből és meggyőződéséből
egy szemernyit sem.
Azzal, hogy Európa államférfiai közül egyedül ő ellenezte a
háborút és azzal, hogy annyi becstelenség közepette a régi Magyarország
az ő személyében tragikus heroizmussal bukott el, megbecsülhetetlen
erkölcsi kincset hagyott nemzetére.
Nagy államférfiú, nemes hazafi, nemzeti mártír, férfiak mintaképe,
hódolattal hajolunk meg nemes emléked előtt. Ércszobrod
mint emlékeztető példa álljon az újjáépítés korának nemzedéke
előtt!

Dsida Jenő: Édesanyám keze

A legáldottabb kéz a földön,
A te kezed jó anyám
Rettentő semmi mélyén álltam
Közelgő létem hajnalán;
A te két kezed volt a mentőm
s a fényes földre helyezett…
Add ide, – csak egy pillanatra, –
Hadd csókolom meg kezedet!

Ez a kéz áldja, szenteli meg
A napnak étkét, italát
Ez a kéz vállalt életére
Gyilkos robotban rabigát,
Ez tette értünk nappalokká
A nyugodalmi perceket…
Add ide, – csak egy pillanatra, –
Hadd csókolom meg kezedet!

Hányszor ügyelt rám ágyam mellett,
Ha éjsötétbe dőlt a föld,
Hányszor csordult a bánat könnye,
Amit szememről letörölt,
Hányszor ölelt a szent kebelre,
mely csupa, csupa szeretet! –
Add ide, – csak egy pillanatra, –
Hadd csókolom meg kezedet!

Ha megkondult az est harangja
Keresztvetésre tanitott,
Felmutatott a csillagokra,
úgy magyarázta : ki van ott;
Vasárnaponként kora reggel
A kis templomba vezetett…
Add ide, – csak egy pillanatra, –
Hadd csókolom meg kezedet!

Lábam alól, ha néha néha
El is tévedt az igaz út,
Ujjaid rögtön megmutatták:
Látod a vétek szörnyü rút!
Ne hidd Anyám, ne hidd hogy egykor
Feledni birnám ezeket!…
Add ide, – csak egy pillanatra, –
Hadd csókolom meg kezedet!

Oh, hogy így drága két kezeddel
Soká vezess még, adja ég;
Ha csókot merek adni rája
Tudjam, hogy lelkem tiszta még.
Tudtam, hogy egy más, szebb hazában
A szent jövendő nem veszett! –
Add ide, – csak egy pillanatra, –
Hadd csókolom meg kezedet!

A legáldottabb kéz a földön
A te két kezed, jó Anyám!
Mindenki áldja közeledben:
Hát én hogy is ne áldanám?!
Tudom megáldja Istenünk is,
Az örök Jóság s Szeretet!-
Némán, nagy forró áhitattal,
Csókolom meg a kezedet!

Május első vasárnapja az idén két ünnepet is rejteget számunkra. Köszöntjük az édesanyákat, és imádkozunk papi és szerzetesi hivatásokért.
Dsida Jenő gyönyörű versében, ahogy a valóságban is, édesanyánk összeköti az eget és a földet. Teszik ugyanezt papjaink is Isten különleges kegyelméből nap, mint nap.
Ha nem engedjük el a minket vezető kezet, akkor el se tévedhetünk. Ha mindig figyelünk arra a belső hangra, ha minden egyes harangkonduláskor felnézünk az égre, akkor összeköthetjük mi magunk is az eget és a földet. Akkor hirdetői tudunk lenni Annak, aki feltámadásával megörvendeztette az egész világot. Tudunk mi ennek valóban mélyről jövően örülni?
Tudunk mi még hálát adni, megköszönni bármit, mindent, édesanyánkat, papjainkat?
Megkérdeztük már magunktól, hogy vajon nekünk mi a hivatásunk?
Ma gondolkozzunk el II. János Pál pápa szavain!
„Bárcsak a mai emberek, különösen a keresztények, újból felfedezhetnék azokat a csodákat, melyeket a „cella magányában” lehet csak megismerni és élvezni, valójában Krisztus szívében! Akkor az ember ismét rátalálna önmagára, és méltóságának okaira, minden értékének alapjára, örök hivatásának magaslatára!” (Boronkai Zsuzsanna)